GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

N, - Amerika. Pleidooi voor de bijzondere Christel ij ke school.

Tot onze groote blijdschap wordt in de Hope epleit voor de vrije Christelijke school. Waneer men weet, dat vele leden der „Reformed hurch" voor de openbare school zijn, welke ij gechristianiseerd wenschen, dan verheugt het at in het orgaan dier kerk over dit onderwerp ls volgt geschreven wordt; men leze voor „opoeding" echter telkens „onderwijs":

„Tot nu toe vond men de vrienden van eene hristelijke opvoeding bij Roomschen, Lutherschen «n Christelijke Gereformeerden, en het as alsof men door eene bij gestoken werd, wanneer in andere kringen een woord viel ten unste van eene christelijke opvoeding. Het is us een heilspelleud verschijnsel, wanneer men ok buiten genoemde kerkelijke kringen begint a te denken over het groot probleem, op wele wijze aan het opkomend geskcht eene hristelijke opvoeding verzekerd kan worden.

Dat men het niet dadelijk eens is over de p te volgen methode, is licht te begrijpen. De vraag, of er iets geschieden moet in de lijn van. hristelijke opvoeding, is niet moeielijk te bentwoorden. Ook de bewegingen op opvoedkundig gebied, de ontevredenheid met de neurale kleur van het onderwijs in de openbare cholen van het land, zeggen het ons duidelijk, at er eene leemte is in ons stelsel van opvoeding, die aangevuld moet worden. Wij anken er God voor, dat men dit begint in te zien.

Maar daarmede is de tweede vraag nog niet pgelost, Hoe men ze oplost in Roomsche, Luthersche en Christelijke Gereformeerde krinen, weten wij. Door de oprichting van parochile en bijzondere scholen. Parochiale scholen zijn kerkelijke scholen, die in verband staan tot eene Kerk en onder het opzicht van die Kerk staan. Bijzondeie scholen zijn echter niet ls zoodanig parochiale scholen. In den regel zijn het vrije scholen, die wel christelijk zijn, maar niet kerkelijk. Het is mogelijk, dat zij zelfs op confessioneelen grondslag zijn opgebouwd, maar toch staan zij niet onder een kerkelijk bestuur. Ouders, die zich bewust zijn van hunne roeping, te zorgen voor eene chriselijke opvoeding hunner kinderen, vereenigen zich, richten eene scbool op en stellen haar onder een bestuur, door henzelven verkoren, en iet aan de Kerk of aan den Staat, Mijne kmderen, zoo denkt een iegelijk van hen, zijn e mijne. God heeft ze mij geschonken, en ik ben voor hunne opvoeding verantwoordelijk. el staan de kinderen in verband tot de Kerk geen Gereformeerde loochent dit — en oak tot den Staat, maar in de eerste plaats zijn ze an de ouders gegeven. Of het eindelijk dien weg moet opgaan, wanneer de publieke school meer en meer wordt eene godsdienstlooze moderne sekteschool, is, dunkt ons, om niet meer te zeggen, hoogst waarschijnlijk.

Of men moet het publieke schoolstelsel kunnen hervormen, 166 hervormen, dat Christenen met vrijmoedigheid hnnne kinderen naar die scholen konden zenden. £r zijn er, die meenen, dat zulk eene hervorming niet onmogelijk is. Men beweert, onze natie heeft baar christelijk karakter nog niet geheel en al verloren. Veel, men stemt het toe, is van dit christelijk karakter te loor gegaan. Maar wat verloren is, kan worden herwonnen. Dit mag het geval zijn, hoewel het een geschiedkundig feit is, dat het hoogst moeielijk is te herwinnen wat verloren is. Men beweert, dat in ons land de meerderheid regeert, en met vleit zich met de gedachte, dat de meerderheid er voor te winnen is, aan de school een christelijk karakter te bergeven. Wy hopen, dat men zich in dit opzicht niet vergist. Het denkbeeld eener neutrale school voor geheel het volk is zoo diep ingeworteld in ons volksleven, dat zelfs velen, die belijden Christenen te zijn, nochtans van eene beslist christelijke publieke school niet willen weten. In onze schatting is e oplossing der vraag op deze manier onmoelijk, indien de publieke scbool de school voor alle kinderen blijft".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 april 1909

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 april 1909

De Heraut | 4 Pagina's