GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEMENGD NIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEMENGD NIEUWS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Pinksterbeweging. Ds. John A. van Dijke schrijft in de Amerikaansche Calvinist.

«Tegenwoordig hebben wij hier in Zeeland opwekkingsvergaderingen. Deze zijn op touw gezet door eenige negcs van Chicago. Vlak bij de stad hebben ze een tent gespannen. En lederen avond wordt het verblinde Zeeland uitgenoodigd om hunne zangen te beluisteren, hunne opwekking tot een heilig leven ter harte te nemen, hunne beginselen te leeren verstaan en met één woord, den H. Geest in zich te la en werken. Want het zijn leden van de z.g. Pinkstergemeente. Zij beweren, dat wij niet eerder bekeerd zijn voor en aleer wij den H. G. hebben ontvangen, en (hier komt het bedenkelijke van hun stelsel) als wij den H. G. ontvangen hebben, doen wij beslist geen zonde meer. Ook leeren ze, dat de uitstorting van den H. G., steeds met dezelfde teekenen en wonderen gepaard, doorgaat. En als men dat voorrecht geniet, moet dat blijken door groote gemoedsbeweging, waardoor wij jubelen en bidden, weenen en lachen, huppelen en springen, op den grond rollen en ons in allerlei bochten wringen.

Een paar hunner meetings woonde ik bij ter kennismaking. De meeting werd geopend met ongeregeld en menigmaal onharmonisch gezang, afgewisseld met lange gebeden, waarin echter zeer weinig gezegd werd, behalve de Nnam des Heeren. Deze werd op een schandelijke wijze als stopwoord misbruikt. Een der leidsters gebruikte in een enkel gebed 75 maal des Heeren Naam.

Na de openingsdiensten verklaarde de spreekster ons het Onze Vader. Deze verklaring was met recht treurig te noemen. Eerst begon zij ons duidelijk te maken, dat alleen de kinderen Gods dit gebed mochten bidden, en kinderen Gods zijn menschen die zonder zonde leve.. Daarom gaf ezus dit gebed aan zijn volgelingen (maar zijn discipelen leefden immers ook niet zonder zonde).

Het »Vergeef ons onze schulden" liet zij in ; t midden, zonder verklaring. Die zonder zonde leeft, heeft immers deze bede niet noodig.

«Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren*. Daarbij stond zij langer stU. Zij liet dat hoofdzakelijk vallen op geldschuld (money debets). Als iemand mij $ 100 schuldig is, moet ik hem dat wijtschelden, ook als hij mij niet om kwijtschelding vraagt. Scheld ik dezulken de geldschuld iet kwijt, dan kan en mag ik het »Onze Vader" iet bidden.

Als deze menschen licht in Zeeland moeten ntsteken, dan kunnen leiders en verleiden wel ens samen in de Remonstrantsche gracht vallen*.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 oktober 1915

De Heraut | 4 Pagina's

GEMENGD NIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 oktober 1915

De Heraut | 4 Pagina's