GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ideëel en reëel - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ideëel en reëel - pagina 68

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

66 nemen van eenen kosmischen oorsprong de moeilijkheid slechts verplaatst, niet oplost. Maar neen, dat 7MI niet zoo zijn, dat ivil men niet. Voor Weismann is ,,die Urzeugung trotz aller Misserfolge sie zu erweisen, immer noch ein logisches Postulat. Das Organische als eine ewige Substanz, dem Unorganischen als einer gleichfalls ewigen Substanz an die Seite gestellt, ist mir eine undenkbare Vorstellung und zwar deshalb, weil das Organische fortwahrend ohne Rest in das Unorganische aufgeht . . . Daraus würde folgen, dass das Organische einmal entstanden sein muss" i). Het woord van Jezus tot de ongeloovige Joden geldt ook nu nog van het ongeloof in de wetenschap: gijlieden wilt tot Mij niet komen. Wat het natuuronderzoek betreft, verwijt men aan de geloovigen, althans aan die uit Newtons tijd, ,,da, wo man den Faden der theoretischen Erkenntniss abreissen sah, Gott als letzte Ursache hilfreich eingreifen zu lassen." 2) Ofschoon het mij voorkomt, dat er in Newtons beschouwing wel een weinig deïsme zit, kan men toch niet zeggen, dat hij God als laatste oorzaak laat ingrijpen, waar de draad der theoretische kennis afbrak. Hij zegt: ,,Deus omnia regit non ut anima mundi, sed ut universorum dominus — —•. Durat semper et adest ubique, et existendo semper et ubique, durationem et spatium constituit . Tota rerum conditarum pro locis ac temporibus diversitas ab ideis et voluntate entis necessario existentissolummodooriripotuit." 3) Maar hoe dit ook zij, lüij Gereformeerden gelooven dat God niet alleen ,,den hemel, de aarde en alle schepselen uit niet heeft geschapen, als het Hem heeft goed gedacht, een iegelijk schepsel zijn wezen,, gestalte en gedaante en verscheidene ambten gevende", — maar ook dat Hij »ze alzoo stiert en regeert naar Zijnen heiligen wille, dat in i) Ueber die Dauer des Lebens pag. 40. Vgl. Rickerfc o. 1. pag. 283 en 284. 2) Isaac Newton von Prof. Dr. Ferd. Rosenberger Leipzig 1895 pag. 421. 3) Principia, pag. 528, 529.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1896

Rectorale redes | 84 Pagina's

Ideëel en reëel - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1896

Rectorale redes | 84 Pagina's