GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 131

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 131

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

129 nog E. BONNET, Les Bécouvertes Assyriennes et Ie Uwe de la Genese, Paris, 1884 en DiLLMANN, Über die Herkunft der urgeschichtlichen Sagen der Hebraer, Berlin, 1882. 165) De moeilijkheid van het probleem blijkt het duidelykst bü de zondvloedsagen, die hij alle volkeren worden gevonden. L. von Kanke heeft nog kort voor zün dood getracht dit probeem op te lossen, maar ook hem is het niet gelukt. Cheyne in de Encyclopaedle Briitanica en Userier verklaren deze sagen uit den gemeenschappelüken psychologischen aanleg van den mensch; de grond van deze sage zou eene natuurmythe z^n en in verband staan met de zon, die dagelijks als lichtgod uit de zee opstijgt en door de golven schijnt gedragen te worden. Winternitz en L. v. Eanke zochten de verklaring in locale overstroomingen, „de geologische sage"; gelüke natuurgebeurtenissen zouden overal tot dezelfde sagenvorming geleid hebben. Nog weer anderen meenden, dat het vinden van schelpen op hooge bergen bij de volkeren de idee had doen onstaan, dat eens do geheele aarde met water bedekt was en men, om de redding van het menschengeslacht te verklaren, de ark van Noach verzonnen had. Het afdoende argument tegen al deze psychologische en geologische verklaringen blijft echter, dat deze zondvloedsagen, wanneer ze autochthoon waren, wel enkele algemeene trekken gemeen konden hebben; maar niet in détails konden overeenstemmen, zooals dit metterdaad zelfs bij de verst van elkaar verwijderde volken het geval isr Vooral ALEXANDER VON HUMBOLD heeft hierop gewezen, omdat h\j bij de oude volkeren in Mexico een zondvloedsage ontdekte, die bijna geheel met het bijbelsche verhaal overeenstemt. Ook hier wordt verhaald van een vloed, die de aarde overdekt heeft; Ooxcox, de Mexicaansche Noach, wordt gered met zyn vrouw en kinderen in een schip, dat met graan, levende beesten, enz. bevracht was. Toen de wateren tot stilstand waren gekomen, liet Ooxcox eerst er een gier uit, die wegbleef, omdat hij met lijken zich voeden kon; nadat nog enkele andere vogels waren uitgezonden, het Coxcox ten slotte een colibri vhegen, die met een groenen tak in den bek weerkeerde, waarop hij het schip verliet en de aarde weer bevolkt werd. Daargelaten do vraag, of al deze details metterdaad origineel zijn, dan wel te danken aan lateren Christelijken invloed (LENOEMANT 1. c. VI p. 45 enz. houdt de originaliteit althans voor de hoofdfeiten staande), kan toch de overeenkomst tusschen de zoogenaamde Semitische en Indogermaansche zondvloedverhalen niet louter toeval wezen. DBLIIZSOH e. a. nemen daarom aan, dat in Babel de oorsprong dezer sagen te zoeken is; de aanleiding tot deze sage zou dan waarschyniyk een cycloon zijn geweest, die Mesopotamië heeft verwoest, en de andere volkeren zouden dit verhaal later uit Babel hebben overgenomen. Ook deze ontleeningshypothese lost echter het raadsel niet op, hoe zelfs op Nieuw-Zeeland en bij volkeren, die in Amerika wonen, deze sagen voorkomen, daar hier in den „historischen tijd" van een rapport met Babel geen sprake kan wezen. De astronoom

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 131

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's