Evolutie of revelatie - pagina 55
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit
53 14) GEOE&E SMITH gaf dit werk in het Engelsch uit; de gebroeders H. en F. Delitzsch bewerkten een Duitsclie vertaling, onder den titel GTEOEGE SMITH'S Chaldaische Genesis, KeiUnschriftliche Berichte üher Schöpfung, Sündenfall, Sintfluth, Thurmbau und Nimrod, nébst vielen anderen Fragmenten dltesten gescMchtUche Babylonisch-Assyrischen-Schriftthums, Leipzig, 1876. 15) H. GrUNKEL, Schöpfimg und Chaos in ürseit und Endzeü, eine religionsgeschichtUche Untersiichung über Gen. 1. und Apoc. 12, Göttingen, 1895. 16) D B . F E . DELITZSCH, WO lag das Paradies? eine biblisch-assyriologische Studie, Leipzig, 1881. 17) Prof. BEZOLD heeft in zijn Die babylonisch-assyrischen Keilinschriften und ihre Bedeutung für das AUe Testament, Leipzig, 1904, p. 58—63 met de bewijsplaatsen aangetoond, hoe bijna alles wat Delitzsch meedeelde reeds lang bekend was. Ook Prof. LEHMANJST l.c p. 21 wijst er op, dat Delitzsch niet veel nieuws bracht en zegt dan van dit nieuwe: „Nur weniges von diesen sensationellen und der Laien ohne Vorbehalt als sicher vorgetragenen Neu-Anregungen halt kritischer Betrachtung gegenüber Stich". - 18) Volgens Delitzsch is Ie ,.das altestamentliche Münz-, Mass-und Gewichtssystem" en „die aussere Form der Gesetze" aan Babel ontleend, p. 28; 2e zijn „der alttestamentlicho Tempelkultus, das Opferwesen, das Priestertum" door Babel „tief gehend beeinflusst" p. 28; is de Sabbath aan Babel te danken, p. 29; zijn de geschiedenis van den zondeval p. 29 en p, 37; zondvloed p. 29-32; de patriarchen voor den zondvloed, p. 32: het scheppingsverhaal, p. 32—35; „eine Reihe biblischer Erzahlungen welche jetzt auf einmal in ihrer ursprünglichen Gestalt aus der Nacht der babylonischen Schatzhügel ans Licht treten" p. 29; bezit Babel dezelfde zedelijke geboden, p. 35—36; hetzelfde gevoel van zonde en straf, p. 36—37; dezelfde opvatting van Scheel en Paradijs, p. 37—41; terwijl ook de voorstelling van engelen en duivelen „auf Babylonien zuruckgeht", p. 41—43. Ten slotte wijst Delitzsch er op, dat bij de Semieten in Babel ook gevonden wordt het monotheïsme, p. 44—46 en de naam Jehova, p. 47. Dit alles geschiedt om aan te toonen »das auch unserm religiösen Denken durch das Medium der Bibel noch gar manches Babylonische anhaftet", waarom het goed zal zijn ons religieuze denken van deze „rein menschlichen Vorstelhingen und festgewurzelten Vorurteilen" te zuiveren, p. 44. 19) In de tweede voordracht heet de geschiedenis van Nebucadnezar's krankzinnigheid een „Wahnvorstelling, mit der wir von Jugend auf erblich belastet werden" (p. 11); Jona's geschiedenis „recht phantastisch-orientaUsch",
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's