GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 50

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

40 liques; en leurs assemblees, et festins, au lieu des dances et haubois c' estoient lectures des Bibles, qu'on mettoit sur table, et chantz spirituels; sur tout des Pseaumes quand ils furent rimez. Les femmes a leur port et habit modeste, paroissoient en public comme des Eues dolentes, ou Magdelaines repenties, ainsi que disoit Tertulian de celles de son temps. Les hommes tous mortifies sembloient estre frapés du S. Esprit. Auec cette modestie exterieure ce n' estoit qu' obeyssance et humilite; ils taschoient a s' etablir, non auec la cruauté, mais auec la patience, non en tuant, mais en mourant; de sorte qu' il sembloit que la Chrestienté fut revenue en eux, en sa première innocence, et que cette sainte reformation deust ramener Ie siècle d' or." ^°") Een panegyric, zegt ge, van Beza, een overdreven lofspraak van Crespin. Ge vergist u; de woorden, die ik aanhaalde, vindt ge bij Florimond de Raemond, den bekenden Roomschen historiograaf, een der felste bestrijders van het Protestantisme, i^*)

Is de aanklacht van Rome tegen Luther dan geheel onjuist ? Laat ik daarop ten slotte u dit antwoord mogen geven. Luther heeft volkomen gelijk gehad, waar hij tegenover de nomistische en moralistische opvatting der Roomsche Kerk, die in het Evangelie een nova lex en in Christus een novus legislator ziet; die de verhouding van het kind Gods tot zijn Vader in de hemelen tot een loonverhouding maakt en leert, dat de mensch door zijn goede werken de zaligheid verdienen moet, de heerlijke beteekenis der Christelijke religie als verlossingsreligie weer in het licht heeft gesteld. Volkomen gelijk, waar hij niet moede werd het te prediken, dat het Evangelie van Christus Jezus geen revelatio legis was, maar de blijde boodschap van Gods vergevende liefde en genade yoor.den zondaar 1°''); dat Christus geen nieuwe Mozes,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's