GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar. Joh. 8:7b.

Geen camouflage meer.

De Schriftgeleerden en Parizeen wilden met Jezus de kronkelwegen der zonde gaan om van Hem af te komen, om Hem veroordeeld te krijgen door de overheid, zonder dat zij zelf daarbij openbaar worden in hun ware bedoelingen. Zij hebben het geval prachtig in elkaar gezet. Een vrouw in overspel gegrepen. Een vrouw dus, die naar de wet van Mozes des doods schuldig is. Zij zelf handhaven de wet allang niet meer in zulke gevallen. Zij kunnen ook niet, zeggen zij, want Israël is geen theocratisch rijk meer, waar de koning naar de wet Gods het leven der rechtvaardigen zegent en de goddeloozen uitroeit. Zij zuchten immers onder vreemde heerschappij ? En zij rekenen er vandaag op, dat Jezus zal prediken de handhaving der wet, en zal zeggen, dat deze vrouw gedood moet worden. Zij rekenen op Zijn gehoiorzaamheid aan de wet, terwijl zij zelf die gehoorzaamheid niet meer betrachten. En zij zullen er dan wel voor zorgen, dat Pilatus dit te hooren krijgt, dat Jezus van Nazareth ijvert voor lierstel der Joden, en gevaarlijk is voor de Romeinsche overheid. Pilatus zal Hem laten opsluiten. Hem in het geheim veroordeelen, en zich in het geheim van Hem ontdoen. Zij zijn dan van Hem af, en niemand krijgt het ware er van te hooren, en zijzelf zijn er de fatsoenlijke, de achtbare menschen bij gebleven. Zij willen zich dus van Hem ontdoen, zooals dat in deze wereld gebniikelijk is. Zóó, dat men uiterlijk een schijn van recht behoudt, en innerlijk zijn ware bedoeling heeft kunnen verbergen, namelijk de haat, de vijandschap. In deze wereld camoufleert men immers zijn ware bedoelingen?

Maar de Heiland lieeft de geveinsden wel doorzien. Zij willen Hem aanklagen bij Pilatus met verberging van hun ware bedoeling. Hij klaagt hen aan bij God, en zegt hun openlijk, waarom Hij dat doet. Immers indien zij waarlijk bedroefd waren vanwege de zonde van deze vrouw, indien zij werkelijk de wet Gods liefhadden, zij zouden zich opnieuw hebben afgevraagd, hoe dat toch zoo gekomen is, dal Israël niet meer leven kan als een eigen theocratisch rijk, waar de wet Gods de levensverhoudingen goed maakt. En zij zouden gevonden hebben niet alleen de zonde van deze vrouw, maar de zonde van gansch Is-ra-ël.

Zij zouden verstaan hebben, dat dit meisje maar een symptoom was van hel generale verval onder Israël. Zij zouden gezegd hebben, wij moeien ons allen bekeeren, en wederkeeren tot God. Zoo zouden zij begonnen zijn aan de reformatie van het gansche leven naar de wet Gods, in liefde tot God, en niet vreezende de gevolgen daarvan. Zijn zij niet Gods volk, en zal Hij de handhavers van Zijn wet niet zegenen, en zal Hij Israël niet vrijmaken, wanneer gansch Israël zich bekeert? Wanneer de Heiland zegt: die van ulieden zonder zonde is werpe eerst den steen op haar, dan zegt Hij: Gij moet beginnen bij het begin. Als gij de wel wilt handhaven als rechters over deze vrouw, doe het dan, en wees niet bang voor Pilatus, en voor al de legioenen van den Romeinschen keizer; zal God u niet bewaren? Als gij dat werkelijk meent, dat deze vrouw gedood moet worden, omdat zij de schuldige is onder Israël, gelijk een keer Achan de schuldige was, welnu vrees God en houd Zijn geboden. Wanneer gij u vrijmaakt van de zonde, zal God u ook vrijmaken; dat is immers de belofte? Gij wilt Mij aanklagen bij Pilatus, en daarbij uw ware bedoeling verbergen. Ik klaag u aan bij God, en wijs u ook den rechten weg: de bekeering van gansch Israël, want gansch Israël heeft gezondigd, wanneer gansch Israël zijn glorie heeft verloren.

En toen zijn de beschuldigers naar huis gegaan met beschaamde aangezichten. Zij waren niet gekomen uit liefde voor God en voor Zijn wel, maar uit haat tegen Jezus van Nazareth. En zij willen de fatsoenlijke menschen blijven. Zij willen den schijn bewaren. In deze wereld laat men immers niet lezen in het boek des harten? Maar vandaag begrijpen zij, dat zij zóó van Hem niet afkomen. Neen, als zij Hem aan de overheid overleveren, dan zal het zijn met openbaring van hun ware bedoeling, dan zal hel alleen dit ééne zijn zonder camoullage, dat zij Hem uil nijdigheid hebben overgeleverd.

Zoo werkt de Heiland ook hier oan hel hart der menschen openbaar te maken. Zij hebben vele vonden gezocht, ook hier, om van Hem af te komen met verberging van hun ware bedoelingen. Ook hierin, dat zij zelf er de fatsoenlijke menschen bij bleven. Maar Jezus heeft rechte lijnen gelrokken naar de wet Gods. En als zij Hem straks aan het kruis geslagen hebben, dan is het diepe hart ook openbaar geworden, dan is alle camouflage verdwenen. Op Golgotha is alleen de haat, de vijandschap. Dus is alleen Christus groot, want Hij heeft al werkende alle gerechtigheid vervuld. Hij heeft al werkende altijd weer den rechten weg gewezen, ook aan deze huichelaars. Hij is Dezelfde gebleven. Maar zij zijn niet dezelfden gebleven. Hun hart is openbaar geworden in haat. Alle vernis is er afgegaan. En dit ééne is overgebleven, dat zij Hem uit nijdigheid gedood hebben.

Alleen wie zich verootmoedigt, wie zich laat verbrijzelen door God, die beweent zijn zonde, die belijdt zijn schuld. Die mensch gaat in blanke oprechtheid voor God leven. Aan het kruis daar heb ik mij voor eeuwig van Hem willen afmaken. Hij heeft mij door het kruis voor eeuwig tot de Zijne gemaakt. In blanke oprechtheid voor God leven, dat heeft aan hel kruis van Christus zijn diepen zin gekregen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1938

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1938

De Reformatie | 8 Pagina's