De Catechese. III.
Uit het totdusver besprokene volgt, dat er geen tegenstelling bestaat tusschen het formuleeren van een belijdenis en het ervaren van het werk Gods in eigen hart.Belijden en bedeven vullen elkaar aan, hebben elkaar noodig en zijn tenslotte niet twee, maar één.Natuurlijk moet nu ook d ...
Het Koninkrijk des Geluks.
III. Merkwaardig is na te gaan hoe aUes te Ommen i'^ï•^het werk wordt gesteld om een tooverachtige sfeer van mystieke geheimzinniglieid om den nieuwen proft-tiMiseii te .ensceneeren. Maar allerminst volgens de methode 'der oude asceten uit de Indische wereld, met h ...
Het Koninkrijk des Geluks.
IV. De verlossing der onderdanen ia het geiukskoninkrijk, waarvan Krishnamurti, 'de Messias der SteTorde, droomt, bestaat echt Boeddhistisch in een pantheïsme van het simpelst allooi. Zij w^il het individu, met zijn persoonlijkheid en eigen ontwikkeling, eenvo-udig ...
Onbeantwoorde vragen.
Voor Herodes was ©r in dit leven niets bèlangwekkends meer.Zooals voor zoovelen in dezen ontzenuw: enden tijd.Hij had er uit gehaald wat er voor hem uit te halen was. iHij heeft genoten wat er van te genieten viel.En nu maakt hij zich geen illusie's meer.Hij is ...
Het Koninkrijk des Geluks.
V. Het Ster-evangelie vaii 'dea modernen messias Krishnamurti kent dus geen andere verlossing daai die in de vernietiging der persoonlijkheid bestaat, in het uitwisschen van het individueele.In plaats van te leiden, naar de Zon der gerechtigheid, bluscht de ...
Verbroken en herstelde gemeenschap.
Maria, staande bij het kruis!Daarin is zonder twijfel geweest een daaid' des geloofs.Maria heeft voor haar Kind de belofte Vastgehouden. „Deze zaJ groot zijn".Er is iets in van wondere schoonheid, wanneer •wij lezen, dat Maria met de d'rie andere vrouweni heeft gestaan bij he ...
Het Koninkrijk des Geluks.
VI. (Slot) Van eèn eigenlijke leer, door den modternem. messias van Ommen gebracht, kan men bezwaarlijk spreken. Veeleer is alles even vaag en onbestemd, en toont deze leeraar een afkeer te hebben van wat op eenige formuleering van gedachten zou gelijken. Evenmin i ...
Gemeenschap en afstand.
De opstanding van onzen Heere Jezus Christus beteekent onze volkomen verlossing.In de opstanding verbreekt onze Heiland de laatste banden.Maar ook dan nog zijn er vele banden, waardoor het leven in Christus' discipelen gevangen wordt gehouden.Er zijn er zoovelen, die een leve ...
PAASCHFEEST.
Na de lijdensweken is Paaschfeesfc het andere. En toch weten we niet of het "werkehjk anders is. Neen, Paaschfeest is ook weer niet het andere. Hel. is het vanzelfsprekende einde van het begin des hjdens.Paaschfeest is de overwinning.De overwinning is wel anders dan de strijd en toc ...
De Ethiek van Karl Barth.
I. Nog niet lang geleden verscheen in Duitschland een dissertatie over de verhouding van rechtvaardigmaking en heiligmaking i), waarin de schrijver zegt, dat systematisch inzicht spoedig in zijn onderwerp zal ontdekken het groote thema, vanvfaax uit de soms verwarr ...