HET PARADOX IN DE RELIGIE.
III. Het voorbeeld van Prof. Haitjeana, die zelf zijn eens gegeven definitie niet vasthield, staat iriet alleen. De bespreking van het onderwerp. hier en daar laat duidelijk zien, dat het noodzakelilk blijft, vóór alles scherp te onderscheiden, en precies te zeggen ...
HET PARADOX IN DE RELIGIE.
Voordat we dan ook ons eigen standpiunt kunnen bepalen ten aanzien van vraagpiunten als deze (want ook gereformeerden erkennen zoo iets als wat men soms „paradox" noemt), moeten we eerst vastleggen, dat de poging van Karl Barth, en van de velen, die hem aanhangen ol slechts in bijzaken hem critis ...
HET PARADOX IN DE RELIGIE.
V. Tegenwoordig wordt veel gesproken over „het pai'adoxaal karakter der waarheid." Met name meenen sommigen, dat het gereformeerd protestantisme dit paradoxaal karakter erkennen moet, om zichzelf trouw te blijven. Men meent, dat Calvijn het reeds uitgesproken heeft ...
HISTORISCH BESEF.
D-& mensch van de laatste honderd jaar gaf mee dan honderd blijken eigenlijk niet te weten, welke houding hij tegeno'ver de historie moest innemen.Dit geldt ook van zijn tl^eoretische houding tegenover 'de historie.De wijsgeeren, die zich met de historie bezig hielden, beizwaard ...
HET ADVENTSWOMDER - GEEN VRUCHT VAN VERGELIJKENDE WIJSHEID.
Het zijn weer de dagen van advent: Clirisius' geboO'fte wordt weer gezien en Hij heeft Zij'n ster, die boven ons hoofd wil stille staan.Hoe zullen wij hem oritvangen? Zullen wij In onzen tijd van „verg el ij k e n d e godsdienstwetenschap " hem v e r g e 1 ij k e n met alle ander© grooten, ...
Geen plaats,
(Kerstmis); 't. Is zoo vol in Bethlehem.Zelfs de herberg heeft geen voet grond vrij.In het open middenvak staan de rijdieren aan palen gebonden.Onder de overdekte galerijen, langs de Kanten, slapen de moede vreemdelingen, dicht o^pj elkaar, de eene slaapmat vlak' tegen ...
KERSTFEEST.
Kerstfeestvieren vraagt van den vi'ome iets geweldigs.Het is voor hem meer dan moeilijk.Moeilijker dan Paasch-, Hemelvaarts-en Pinksterfeest houden.Daarin verschilt hij juist van den wereldling.Voor dezen heeft Kerstmis meer dan een d^r andere Christelijke feesten. ...
Het jaar van Assen.
L . Op den Oudejaajsavond vaii 1926 zullen, , bij de cverdenlcing van wat in dit jaar voorvieJ, de gedachten zich als vanzelf koncentreeren op de 'kerkelijke kwestie.Ook anders ligt van alle levensgebieden dat van de kerk ons, 'Gereformeerden, het naast. ...
HET JAAR 1926.
II: Winst ©n ve^rlies. Berekenen wij nu over 1926 winst en verlies in ons kerkelijli leven, dan hebben wij ongetwijfeld kwantitatief, naar het getal, schade te boeken.Door het schisma verloren wij vele leden.Een juist cijfer kan niet worden opg ...
HET JAAR 1926.
III. Q V e r "d e k e r k e 1 ij k e g r e ii z e n.Al is kerkelijk indiffeirentisme oms vreemd, al hebben wij onze eigen kerken niet alleen lief, maar al beschouwen wij haar ook als de meest zuivere, toch weten wij ons vrij van de enghartigheid, waardoor he ...