De klassieke school in de economie - pagina 52
53 economie op blz. 49, waar hij o. m. zegt te eischen „einen Um- und Weiterbau, nicht einen völligen Neubau der Theorie und Dogmatik". Wagner onderscheidt scherp de economie uit „dogmatisch" en „socialpolitisch" oogpunt. „Socialpolitisch" sluit hij zich aan bij de uitersten der historische schoo ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52
54 Naturphilosophie vor Sokrates. Arch. f. Gesch. d. Philos. X V (N. F. VIII), 2. Of trouwens A R I S T O T E L E S niet veelal voor rationalistischer gehouden wordt dan hij inderdaad is, staat nog te bezien: zie de door W I L L M A N N , Gesch. d. Id. I, passim, bijgebrachte citaten. DlBLS, Fr. ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 52
53 wonderen, dat ik werkelijk de eenige niet ben, die zoo oordeelt. Van Veldhuizens T a a l e i g e n gaat van dezelfde gedachte uit als mijn grammatica. E n wat De Zwaan over Preuschen schrijft, is niet geheel juist, men zie slechts de aanhaling uit het L i t e r a t u r - B e r i c h t f ü r T ...
Koning Willem I als verlicht despoot - pagina 52
51 Niet zelden worden deze als gering voorgesteld; zijn arbeid - zoo zegt men - werd spoedig ongedaan gemaakt, en men wijst op de ingrijpende verandering in de staatsrechtelijke verhouding van vorst en volk, in '48 en in de jaren '66-'68 tot stand gebracht, eveneens op het verlaten van zijn econo ...
Marnix' Byencorf - pagina 52
50 ook voor E. geen wonderkracht, naar 't schijnt (CoII, 271 vgl. Bc. II 32). Scotus en Leuven loopen ook hier niet vrij. Er is veel gelijksoortigs in Col!. en Bc., maar weinig of niets gelijks. Ontleening zou ik voor geen der genoemde dingen stellig durven aannemen. Dat E. de monniken ook met ho ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 52
51 vooral vast in het laatste stadium van de voorbereiding 103) der in 1857 volgende uitgave van z'n System der Logik und Geschichte der logischen Lehren. De verwarring van logica en kentheorie is hier al zeer duidelijk: ze heet "wetenschap van de normatieve wetten van het menschelijk kennen", da ...
De Nederlandsche Gereformeerden en het Independentisme in de zeventiende eeuw - pagina 52
56AANTEEKENINGEN9Verg. W . Pauck, Das Reich Gottes auf Erden. Utopie und Wirklich keit. Eine Untersuchung zu Butzers „De Regno Christi" und zur Englischen Staatskirche des 16. Jahrhunderts. Berlin/Leipzig, 1 9 3 5 , S. 126 f.f. en passim. 1 0A. F. Scott Pearson, Thoma ...
Omvang en invloed der Zuid-Nederlandsche immigratie van het laatste kwart der 16e eeuw - pagina 52
50OMVANGENINVLOED DERZUID-NED.IMMIGRATIE.den engelschen landvoogd, op religieus en kerkelijk gebied zichzelf volkomen gelijk gebleven. Immers in het geschil, dat op de dortsche synode beslist is, stond zij — naar de berichten, die wij dienaangaande hebben ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 52
54 sie z u erschlagen drohte, auf die Insel des sittlichen Bewusstseins und der neutestamentliche Geschichte. Es w a r eine rettende Tat, aber es war z u gleich die grösste Verkürzung, die das Christentum j e erlebt hat." 5 24) W. HERRMANN, Der Verkehr des Christen mit Gott , 1903 ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 52
51 linie een hybridisch onding, een ware haard van antinomieën, die uit de oer-antinomie der humanistische wetsidee, het onverzoende conflict tusschen wetenschaps- en persoonlijkheidsideaal gevoed wordt.* * * 4. Het transpersonalistisch type. De herleving van het objectiefidealisme in de r ...