De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 81
80 mündet in seiner Vollendung in diesen Gedanken ein: bedeutet doch die Idee Gottes für Leibniz zuletzt nichts anderes, als den " Vernunftglauben" an eine innere Uebereinstimming zwischen dem "Reich der Natur" und dem " Reich der Zwecke". Die Gleichung, " Harmonia universalis, id est Deus" bilde ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 82
81 des theoretischen Gebrauchs der Vernunft) kein Uebergang möglich ist, gleich als ob es so viel verschiedene Welten wären, deren erste auf die zweite keinen Einflusz haben kann: so soli doch diese auf jene einen Einflusz haben, nämlich der Freiheitsbegriff soli den durch seine Gesetze aufgegebe ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 83
82IDaarmede sloot Fichte zich duidelijk bij de neo-Spinozistische beweging aan. Vgl. over Fichte's ontwikkeling in zijn rechts- en staatsleer W. Metzger, Gesellschaft, Recht und Staat in der Ethik des Deutschen Idealismus (1917) S. 199 fig. , vooral S. 133 fIg. 11) Van Novalis is he ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 85
84 ceeren als een strijd tegen het positieve recht zelve. Voorts het anoniem verschenen geschrift van Rudorff: Kritik der Schrift des Staatsanwalts von Kirchmann über die Wertlosigkeit der jurisprudenz als Wissenschaft von einem Lehrer dieser Wissenschaft (1848) en Retsay: Apologie der jurisprude ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 84
83 "reinen Vernunft", die haar ideeën als verstandscategorieën misbruikt. Zie over de genesis dezer antinomieënleer in Kant's systeem: Carl Siegel: Kanfs antinomienlehre im Lichte der Inaugural-Dissertation (Kantstudien Bnd. XXX, Heft 1/2, 1925) S. 67 fig. 2) Zie Max Ernst Mayer: Rechtsphilosophi ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 86
85 Zeer belangrijk zijn in dit opzicht de onderzoekingen der moderne Amerikaansche en Britsche sociologen Ross: The Principles of Sociology (New Vork 1921) en William Mc.DougaIl, voorheen pr.ivaat-docent in de psy.chol~gi.e te Oxford, thans hoogleeraar in de psycholog.le aan de Harvard Unt,:er~lt ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 87
86 in den organischen samenhang tusschen den rechtskrin g en de daaromheen gelegerde kringen, geenszins een betrouwbaar le.i.dsman kan zij.~ op den m~ei zamen weg der juridische methode, - waaraan hIJ een omvangrIjke zelfstandIge studie Die juristische Logik (2e Aufl. 1925) heeft gewijd. Een kra ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 89
88 Causalgesetzes völlig ei ne rudis indigestaque moles: jetzt aber denken wir die Rechte als entstehend, vergehend, sich verändernd wie die natürlichen Körper, und für jede solche Aenderung in der Welt der subjectiven Rechte (Rechtswelt) müssen wir ebenso gut eine Ursache finden wie für eine Aen ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 88
87 Zie ook Ehrlich: Die Erforschung des lebenden Rechts (Schmoller's jahrbücher 1911; Ein Institut für lebendes Recht (Verhandlungen des 31 Deutschen juristen Tages, 11). Klein schreef: Die psychischen QueUen des Rechtsgehorsams und der Rechtsgeltung (1912). Or. A. Sturm, Die psychologischen Grun ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 90
89 juist van een "maximum van calorische energie") worden door Solvay en zijn leerlingen als algemeen geldige principes op 't terrein der sociologie en politiek doorgevoerd. Op deze wijze werd beproefd de sociale ontwikkeling onder de algemeene energetische wet der energie-degradatie te brengen. ...