GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

104 resultaten
Filteren
van 11
1892-10-20
De verflauwing der grenzen - pagina 94

De verflauwing der grenzen - pagina 94

92 137) •Dit Ignorabbhnus is uit zijn bekende rede van 1872, gehouden in de Academie der Wissenschaften te Berlijn, bij de viering van Leibnitz's gedenkfeest. Niet ten onrechte zegt Schuier van dit Ignorantisme: sl^ieber denn für Gott, erklart man sich für Bankerott". SCHULER, O. 1. p. 115. Zie o ...

Rectorale redes
A. Kuyper
287 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 93

De verflauwing der grenzen - pagina 93

91 12 7) South Place Insiit.Lectiires. a. 1. p . 55..128) Ibidem p. 71. 129) Cf. J. N. GRUBER, die Ophiten^ Würzburg 1864. Nog verder gingen in zedeloosheid de beslist antinomiaansctie sekten der Nicolaieten, Karpocratianen en Prodicianen. De laatsten waren naaktloopers. 130) De val ...

Rectorale redes
A. Kuyper
336 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 92

De verflauwing der grenzen - pagina 92

go geen in het binnenste van Israels profeten omging, maar niet voor den bewusien vorm^ waarin deze zielsbewegingen zich uitten, en alzoo niet voor de H. Schrift. i 2 i ) De leer der rechtvaardigmaking is uit de Ethische prediking nagenoeg geheel verdwenen. Zelfs Da Costa in zijn strijd met Kohlb ...

Rectorale redes
A. Kuyper
401 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 91

De verflauwing der grenzen - pagina 91

89 denn der Erlöser der Welt vor uns in einem ewigen Verhaltnisz zum Vater und zu der Menschheit; hat seine Persönlichkeit nicht blosz geschichtliche, nicht blosz religiose und ethische, sondern metaphysische Bedeutung, so kann seine OfFenbarung auch nicht durch die Sünde allein bestimmt sein, da ...

Rectorale redes
A. Kuyper
429 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 90

De verflauwing der grenzen - pagina 90

88 n o ) Zoolang men het woord religie bezigt, laat het zich tot op zekere hoogte nog hooren, dat men ook van de religie der Chineezen, Babyloniërs enz. spreekt; maar het gaat niet aan, het Nederlandsche woord (Jörfj-dienst indien zin te bezigen, dat alleen dan gebruikt mag, als er sprake is van ...

Rectorale redes
A. Kuyper
434 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 89

De verflauwing der grenzen - pagina 89

8/ Voorrede p. V schrijft: »Die Tonsetzer wollen ihren grossen ausseriMUsikalischen IdeenReichthum in die Musik hineintragen." Men behoeft slechts Wagners uiteenzetting van beginselen en zijn program van de Kunst der Zukunft te lezen, om zich te overtuigen, dat ik niet te sterk sprak. Cf. WAGNER, ...

Rectorale redes
A. Kuyper
70 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 88

De verflauwing der grenzen - pagina 88

86 in zijn Beethoveii's B7-evier Leipz. 1870, p. 56: sWir erkennen also, das Christliche ist ihm eine Erscheinungsform des Ewigen wie alles Grosze der Menschheit vor und nach demselben, und keineswegs ist er gesinnt, in dem Wesen und den Lehren dieser Religion die ganze Fahigkeit des Menschen und ...

Rectorale redes
A. Kuyper
493 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 87

De verflauwing der grenzen - pagina 87

85 QÖ) Dr. MAYER, O. 1. p. 4 1 : Ein solcher Gott degradire sich zur Weltpotenz und lose sich durchaus in die Welt auf. 97)Zie HUMERI, IHas. IV. p. 147.r?]Xe&ó(i)0'a (pveu, ïaqoq cï" ^Jti-yiyvpcat. tÓQt^'.Reeds hieruit ziet men, dat deze woorden van Homerus zeer ten onrec ...

Rectorale redes
A. Kuyper
369 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 86

De verflauwing der grenzen - pagina 86

84 87) Ibidem. II. p. 9 1 : sDamit ist jedoch die Beziehung des Sittlichen zu Gott in'keiner Weise negirt: wir werden ihr seiner Zeit gerecht werden. Aber Gott zum Zwecksubjeci des Sittlichen machen, ist ein Gedanke, der mit der Vorstellung, die wir mit einem höchsten Wesen verbinden, schlechterd ...

Rectorale redes
A. Kuyper
361 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 85

De verflauwing der grenzen - pagina 85

83 83- lb. p. X en X I : »Oder deutlicher gesprochen: die Annahme eines Zweckes in der Welt, was fiir mich, der ich beschrankt genug bin mir den Zweck nicht ohne einen bewussten Willen denken zu können, gleich bedeutend ist mit der Annahme von Gott — also die Annahme eines von Gott gesetzten Zwec ...

Rectorale redes
A. Kuyper
432 woorden
van 11