De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 30
28het monotheisme, het platonische dualisme, de ethische levensbeschouwing, en wordt onder den invloed van de sociale factoren tot „Armeleutephilosophie". De christengemeenten richtten zich in naar het voorbeeld van de communistische clubs in het romeinsche rijk, en vertegenwoordigen in de ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50
48 meinen 7 is vertolkt, van de tragiek van het leven, weet het Buddhisme niets. Dat de diepte van het lijden ligt in het weggedreven zijn uit het paradijs, het leven in ellende en ballingschap, het zuchten onder den toorn Gods om der zonden wil, is aan het Buddhisme vreemd. De lijdensgedachte is ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 64
62baard —• maar de Christus die richten zal, komt uit de kerk voort. Nog wil Satan dit optreden verhinderen, waar hij het eerste feit niet te niet doen kan. Daarom wil hij het kind verslinden. Dit echter gelukt niet, daar het kind op Gods troon wordt geplaatst. De strijd tusschen kerk en S ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 89
87 algemeene en bijzondere openbaring. Hoe streng wij toch het absoluut karakter van de christelijke religie handhaven, daarmee wordt niet gezegd, dat zij optrad in eene wereld, die van God niets meer wist en door Hem ganschelijk was verlateil. In de bergen van dwaling toch nog korrelen gouds, in ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 87
85 dan niet de leer van Jezus in haar tegendeel hebben veranderd. Zij hebben doop en avondmaal uitgevonden, en tot instellingen van Christus verheven, terwijl Jezus van alle instituut afkeerig was. Zij hebben de geschiedenis van de bovennatuurlijke geboorte bedacht, de verzoeking in de woestijn v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 29
27heute noch katholische Lehre von der göttlichen Eingebung der Wörter im Neuen Testament keinerlei Vertretung mehr, und ist demgema,ss der Begriff des Kanons selbst, sofern er an der Inspirationslehre hangt, und die Bibel zu einer Sammlung von Orakelsprüchen macht, gefallen. Geblieben ist ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 27
25de leidende gedachte van de „religionsgeschichtliche" methode uiteengezet. Drie methodische grondregelen teekenen een consequent historische, dus ook de'; „religionsgeschichtliche", wijze van beschouwing: critiek, analogie, correlatie. Door de eerste wordt elk beroep op autoriteit, waarm ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 75
73 gelijk omdat geen menschenkind „voraussetzungslos" kan zijn. Nu zou men echter den eisch van positivisme zoo streng mogelijk mogen stellen voor hen, die van dit beginsel uitgaan ook op het terrein van de religie ; en als men aan dien eisch hunne beweringen toetst, wat blijft er dan over? Dat z ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 96
94 En dien arbeid verrichten wij dan in het vaste geloof : verbum Dei manet in aeteqrum.Breede stof voor de Annalen onzer Universiteit zou ditmaal zeker niet ontbreken, indien het de taak kon geacht van den Rector, die het laatste jaar van het vijfde lustrum deze waardigheid had te bekleed ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 20
i8overgenomen. G r i l l zocht voor de logosleer verklaring niet slechts bij de grieksche wijsbegeerte in haren joodsch-alexandrijnschen vorm, maar zelfs bij de religie der Indiërs. 25) M. B r u c k n e r schreef in [903 zijne „Entstehung der paulinischen christologie", waarin hij zoekt te ...