GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

128 resultaten
Filteren
van 13
1905-10-20
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26

24de religie is het eerste en eigenlijke object van de theologische wetenschap; pas na het religieuze leven zelf te hebben beschouwd, mag de theologie gaan denken over den neerslag en uitbeelding der religie in instituut en leer, in kerk en theologie. De eerste taak van den theologischen g ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
298 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16

14het Christendom dan is de kroon — misschien zelfs mee-arbeiden aan de voortzetting van dit proces, die toch onmogelijk is als men h i e r ' v a n geen evolutie wil weten, maar de christelijke religie als de absolute belijdt. Men ging aan den arbeid en dezelfde H e r m a n n G u n k e 1 v ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
307 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35

33 Nog één verschijnsel dient hier verklaard, wat tege. lijk een der oorzaken is, dat de beweging der „Religionsgeschichtler" zoo breeden omvang verkreeg. Namelijk hoe het komt, dat juist de jongeren uit de school van R i t s c h l onder de voormannen dezer beweging te vinden zijn. Het best zal z ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
316 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17

15 calypse gebruik, zij het dan ook nog zeer voorzichtig, en met handhaving van wat hij zelf noemt „die Einzelpersönlichkeit des Apokalyptikers". Ook andere religies dan de babylonische, werden voor het vergelijkende onderzoek aangewezen. In 1891 had C h e y n e '7), en in 1898 S t a v e '8) reed ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
276 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 19

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 19

17 In zijne breedopgezette studie: „lm Namen Jesu" komt hij ten slotte tot deze conclusie: dass die Verwendung des Namen Jesu bezw. des dreifachen Namens bei der Taufe von Anfang an, soweit wir die Anfange der Taufe überhaupt historisch erkennen können, ihren Mutterboden in dem Vorstellungskreise ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
270 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36

34 In de tweede plaats geeft R e i s c h 1 e toe, dat R i t s c h l in zijne exegese dikwijls den zin der woorden geweld aandeed, om ze aan te passen aan zijne dogmatische grondgedachte. Alles moest uit de ethische opvatting verklaard. Daarbij kwamen nog andere eenzijdigheden der Ritschliaansche ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
285 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37

35 tegen deze aanvallen, en meent dat het minder ligt aan dit stelsel van godgeleerdheid dan wel aan de veranderde omstandigheden van den tijd, doch als dit waar is, dan is toch het stelsel geoordeeld, dat wel een paar tientallen van jaren eenig houvast kan geven voor het denken, maar later zijn ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
278 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 38

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 38

36 van R i t s c h l niet te vreden, hun heil zochten in de „religionsgeschichtliche" methode. Het is hier de plaats niet nadere uiteenzetting en weerlegging van de theologie van R i t s c h l en zijne volgelingen te geven. Alleen zij opgemerkt, hoe zij onmachtig bleef de groote problemen op te l ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
284 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39

37 schap kwam „stemming en impressie". Niet zoeken naar het algemeene, niet vragen naar wat geldt voor het geheel, maar naar wat geldt voor den enkele. Zoodanige geestesrichting vindt bevrediging in de nieuwerwetsche voorstelling der religie en van het Christendom. Het is gelijk bij S c h l e i e ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
277 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 40

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 40

38 lende beweringen zijn onderzocht en weerlegd. Daarom, hoe verleidelijk anders ook die keuze zou zijn, spreek ik niet over de zoogenaamde paralel tusschen het verhaal van Simeon in den tempel en de begroeting van den pasgeboren Buddha door den wijzen Asita; evenmin over het beweerde verband tus ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
280 woorden
van 13