1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 143
138 voor goed en slecht is voor Bentham „de lust" en aldus „'t grootste geluk van het grootste aantal" de absolute maatstaf van alle waarde bepaling. Steunend op de evolutieleer heeft Spencer ook in zijn ethiek de grenslijn uitgewischt, welke bestaat tusschen een goed meiisch en een goed dier. „S ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 144
^^«•••••••••^«•ii^^HHa^HHBB^Hii^^^HHHMHP134 et la science ont leiirs doniaines propres que se touchesit, inais ne se pénètrent pas . . . . Il n'y a pas de science immorale, pas plus qu'il ne peut y avoir de morale scientifique". [M. Poincuré.) Wat aan de „morale scientifique" ontbreekt is ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 145
135 Een overwinning, al wordt ze ook door Dr. Rutgers „de grootste overwinning" geheeton, welke zoo gemakkelijk zelfs door den grootsten egoist te behalen is, blijkt aldus op liet religieus zedelijk gebied sleclits een schijnoverwinning, neen een nederlaag te zi-jn. Zelfbeheersching (waarvan de k ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 146
13() Eene afzonderlijke bespreking eischt de verhouding van de geneesheeren en de geneeskunde tot het N. M. Onder den naam van facultatieve steiiliteit iieeft de Flensburger arts (Dr. Mensiiiga ') een middel aan de hand gedaan (het occlusiev pessarium) waardoor zwangerschap voorkomen kan worden z ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 147
137 kummerung massgebend fur sein Thun und Lassen ; cr handelt stets nur in concreto" (pag. 12). Doch is dit standpunt juist? mag de geneeslieer zich hierdoor alleen laten leiden en zoo desnoods een einde maken aan het lijden? Of stelt de moraal een grens en waar een conüict komt tusschen het han ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 148
138 geen kennis maakt. Vooraf zou hij reeds een beslissing moeten nemen ten opzichte van de beide hoofdrichtingen in de economie nl. de pessimistische (materialistische) en de optimistiche (idealistische). Als toch het N. M. daarmede verdedigd wordt zooals o. a. J. Koetser i) doet en hij dan laat ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 149
139 schwacheren Geisten und bosonders l'ür die armen Frauen, die nicht in die Lage sind, ihren Gatten zur Schonung zu überreden, und also arztliche Schutzen bedürfcn". Zoo ook Dr. Mack i): die het tot zijn plicht acht met de menschelijke zwakheid te rekenen : „So lange die Menschen eben so nnvoll ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 150
140 foetns, zoo is er ook hunnerzijds geen bezwaar de moeder te redden door op indirecte wijze het leven van de vrucht op te offeren. Zoo wordt bi,] beginnende kanker van den nterus die uterus, ook al is deze zwanger, weggenomen, wat evenmin opgrond van de moraal verdedigbaar is, daar deze ook he ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 151
141 is het te meer te prijzen dat Dr. Mensinga ') gewezen heeft op de nadeolen van „das sich in Acht neliinen". Doch dit terloops. Voldoende is 't hier gewezen te hebben, al bestaat er een groot verschil tusschen N. M. en F. S. dat beiden niet behooren tot de z. g. n. geneeskundige quaestie, waar ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 152
142 de oude absolute moraal, en de Chr. godsdienst; welke blijkt uit zoovele geschriften ; doch ook uit het spreken van oflicieele sprekers van den Bond; óf 't beginsel der revolutie zich meester maakt van den staat, dan wel zich beperkt tot het N. M.; zijn karakter als „religie van het ongeloof, ...