![Studentenalmanak 1926 - pagina 135](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/135-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 135
SCHAAKCLUB „RETI". Nadat de 20 November 1905 opgerichte schaakclub „Pen-tateuch" in den loop der jaren ter ziele gegaan was, deedzich eindelijk in 1923 de behoefte aan een eigen studenten-schaakclub aan de V. U, sterk gevoelen. Dit werd aanleiding ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 136](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/136-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 136
124 SCHAAKCLUB „RETI"naast Aljechin, vooral op Reti, de voorstander van denieuwe ideeën in het schaakspel gevestigd. Deze richtingheeft haar bestaansrecht op schitterende wijze gerechtvaar-digd in den persoon van Bogoljubov, die, na zi ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 139](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/139-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 139
\ HET TRAGISCHE. Onder de verschijnselen van wereld en leven, die nietaan stoffelijke uiterlijkheid gebonden en daardoor dus onbe-paald zijn, neemt het tragische een uiterst belangrijke ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/14-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 14
MMÉ ImAucvsTVSimf^^M t~^ ^ X ^L\^^^y^L,^*^^^Êra^lK^lzl ^^^l^v^ ^m^S^^^^S^^4 R^l RK^V^1^11 1 ZONDAC j ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 140](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/140-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 140
128 HET TRAGISCHEdurch Mitarbeit von Seite der Weltanschauung entstehen" ^). Voor verschillende gevaren moeten wij ons hierbij hoeden.Allereerst mag het tragische zelf niet met de aesthetischeuitbeelding ervan in de ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 141](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/141-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 141
HET TRAGISCHE 129Aristoteles een definitie van het wezen van het tragischebedoelde te geven ^), Wij hebben dus wel te onderscheiden: a. het tragische zelfals object van waarneming, zooals het zich als een im ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 142](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/142-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 142
130 H E T TRAGISCHEfühle, was tragisch ist, was ,,das" Tragische selbst ist, wassein ,,Wesen" ist"^). De methode, die wij bij ons onderzoek hebben te volgen is:met behulp van eventueele voorbeelden, de verschijnings- ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 143](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/143-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 143
H E T TRAGISCHE 131 Thans echter is een inhaerent en immanent bestanddeelvan alle bestaan de disharmonie, het principe der ,,Negativi-tät" (Hegel), het/nfj ór (Plato), het „Irrationale" (Volkelt),„Das Endl ...