Existentieele Exegese? - pagina 8
de menschelijke rede. Zonder weer nader op het verschijnsel in te gaan, spreek ik nu maar van het historisme s), dat begeert alles naar de wet van oorzaak en gevolg te verklaren, dat de wetten tracht vast te stellen, volgens welke het historisch gebeuren verloopt en meent aldus zelfs tot op zeker ...
Existentieele Exegese? - pagina 9
de psychologische methode, die we vooral zien toegepast bij de mannen, die de ervaring tot uitgangspunt kozen van hun theologie. Ook hier moeten we kort zijn en kunnen we slechts vermelden, dat de psychologische exegese als noodzakelijke aanvulling van het vorschen in het verleden zag het onderzo ...
Existentieele Exegese? - pagina 10
langstelling dan de vele verdient te ontvangen. Vergunt me dit nader toe te lichten. Wanneer de Schrift Schrift, Woord Gods, zal blijven, moet er afstand blijven tusschen haar en haar uitlegger. Die afstand, die eerbied, verdwijnt, wanneer de Schrift door de critiek in stukken wordt gesneden 10)^ ...
Existentieele Exegese? - pagina 11
neer de engelen eens lachen willen, lezen ze een kommentaar i*)! Het was een schreeuw om de waarheid en de geldigheid van het Woord Gods, die tot verandering leidde en die roepen deed ook om existentieele exegese. Zoo ging het niet langer. Men raakte den Bijbel bij alle Bijbelonderzoek meer en me ...
Existentieele Exegese? - pagina 12
zijn stof onder de wetten van geschiedenis en psychologie i9). Ja vooral, de historische methode, toegepast zonder meer, is vrucht van het te verwerpen idealisme, dat meent over God en mensch te kunnen spreken tegelijk 20). Dit laatste is van groote beteekenis en brengt ons tot een tweede belangr ...
Existentieele Exegese? - pagina 13
telijk weten, noch minder als een idealistisch in beginsel alles weten, wat tot mijn existentie behoort, maar slechts als een van te voren weten inzake (um) de mogelijkheden van mijn existentie. Ik weet niet nauwkeurig, wat de dood is, om dat te weten moest ik gestorven zijn, maar ik heb toch wel ...
Existentieele Exegese? - pagina 14
een kunnen zijn en de tekst moet hem zeggen, hoe hij in een bepaald oogenblik zal zijn. Daaruit volgt tevens, dat de exegese nooit klaar komt, want elk oogenblik wordt door den tekst slechts één mogelijkheid der menschelijke existentie gegrepen en wij kennen niet alle mogelijkheden, omdat wij onz ...