GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1.613 resultaten
Filteren
van 162
1987-01-01
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 411

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 411

22. Terugblik en perspectiefDe halve eeuw 'geestesgeschiedenis' van 1905 tot 1955 begon nietexact met het jaar 1905 en eindigde ook niet precies met het jaar1955. De term 'tijdstroming' geeft, als middel om een periodiseringin de geestesgeschiedenis aan te brengen, ook ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
308 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 412

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 412

Door de ontwikkeling van een calvinistische wijsbegeerte op grondvan dat Pro-Rege-motief en op grond van de antithese en de soeve-reiniteit in eigen kring, kwam het synthese-denken vooral in detheologie aan het Ucht. Vollenhoven, die de reformatie van hetwijsgerig denk ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
351 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413

van de VU-grondslag. Het ideaal van een Civitas Academica opgrondslag van de gereformeerde beginselen bleek niet bereikbaar. Dit alles en een grotere openheid van geest, de toename vanhet aantal studenten van niet-gereformeerde afkomst en de 100%-subsidie door de ov ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
331 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 414

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 414

Bij zijn afscheid in 1965 formuleerde Dooyeweerd deze oorspronke-lijke bedoeling van de VU veel breder door te spreken over eenoecumenisch-reformatorisch grondmotief. Maar ook in 1965 ging hetnog steeds om een bredere formulering van het oude, radicalestandpunt, waaraa ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
359 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 415

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 415

onze situatie. Als we de weg van de gnostiek en mystiek doorzienen afwijzen, blijft ook geen ruimte voor oosterse rehgies bestaan.De enige weg voor de rehgie, die nog overbhjft, is die van deerkenning van de openbaring van God in de kosmos en in onsmensenbestaan. Zonde ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
359 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416

En vooral in de Nederlanden werd de heilige mis afgewezen en hetavondmaal een gedachtenis-maaltijd genoemd. Maar de heiligeGodgeleerdheid, de heihge Schrift en het bijzondere ambt blevenbij A. Kuyper in ere, terwijl K. Schilder nadruk legde op debetekenis van de ware b ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
339 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 417

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 417

deskundigen geëxegetiseerd zou kunnen worden, zonder de sacralekerk, een scheiding-makende confessie, pre-adviserende theologenen het dominerende bijzondere ambt, zie ik zelf in ons tijdelijkbestaan als mensen van deze tijd, als schepselen van God, nog weleen religieus ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
56 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 418

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 418

...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
0 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 419

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 419

NotenNOTEN van hoofdstuk 1.15 22, HIJ noemde de 19de eeuw G Heymans, De toekomstige eeuw der psycholope Groningen1909, p 18 en 2516 7, Het dualisme van ziel en lichaam hier wordt het woord dualisme nog met gebruikt in deontologische betekenis, die Vollenhoven er ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
392 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 42

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 42

Fries accent. Hij kon buitengewoon ruw uitvallen; Fabius en Anema, dat was water en vuur... Eigenlijk was het meer in negatieve zin dat Anema op deze manier op mij invloed heeft gehad. Hüj diende als tegengif - zou ik haast zeggen, dat is een beetj ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
454 woorden
van 162