![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 411](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/411-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 411
22. Terugblik en perspectiefDe halve eeuw 'geestesgeschiedenis' van 1905 tot 1955 begon nietexact met het jaar 1905 en eindigde ook niet precies met het jaar1955. De term 'tijdstroming' geeft, als middel om een periodiseringin de geestesgeschiedenis aan te brengen, ook ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 412](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/412-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 412
Door de ontwikkeling van een calvinistische wijsbegeerte op grondvan dat Pro-Rege-motief en op grond van de antithese en de soeve-reiniteit in eigen kring, kwam het synthese-denken vooral in detheologie aan het Ucht. Vollenhoven, die de reformatie van hetwijsgerig denk ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/413-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413
van de VU-grondslag. Het ideaal van een Civitas Academica opgrondslag van de gereformeerde beginselen bleek niet bereikbaar. Dit alles en een grotere openheid van geest, de toename vanhet aantal studenten van niet-gereformeerde afkomst en de 100%-subsidie door de ov ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 414](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/414-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 414
Bij zijn afscheid in 1965 formuleerde Dooyeweerd deze oorspronke-lijke bedoeling van de VU veel breder door te spreken over eenoecumenisch-reformatorisch grondmotief. Maar ook in 1965 ging hetnog steeds om een bredere formulering van het oude, radicalestandpunt, waaraa ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 415](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/415-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 415
onze situatie. Als we de weg van de gnostiek en mystiek doorzienen afwijzen, blijft ook geen ruimte voor oosterse rehgies bestaan.De enige weg voor de rehgie, die nog overbhjft, is die van deerkenning van de openbaring van God in de kosmos en in onsmensenbestaan. Zonde ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/416-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416
En vooral in de Nederlanden werd de heilige mis afgewezen en hetavondmaal een gedachtenis-maaltijd genoemd. Maar de heiligeGodgeleerdheid, de heihge Schrift en het bijzondere ambt blevenbij A. Kuyper in ere, terwijl K. Schilder nadruk legde op debetekenis van de ware b ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 417](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/417-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 417
deskundigen geëxegetiseerd zou kunnen worden, zonder de sacralekerk, een scheiding-makende confessie, pre-adviserende theologenen het dominerende bijzondere ambt, zie ik zelf in ons tijdelijkbestaan als mensen van deze tijd, als schepselen van God, nog weleen religieus ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 419](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/419-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 419
NotenNOTEN van hoofdstuk 1.15 22, HIJ noemde de 19de eeuw G Heymans, De toekomstige eeuw der psycholope Groningen1909, p 18 en 2516 7, Het dualisme van ziel en lichaam hier wordt het woord dualisme nog met gebruikt in deontologische betekenis, die Vollenhoven er ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 42](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/42-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 42
Fries accent. Hij kon buitengewoon ruw uitvallen; Fabius en Anema, dat was water en vuur... Eigenlijk was het meer in negatieve zin dat Anema op deze manier op mij invloed heeft gehad. Hüj diende als tegengif - zou ik haast zeggen, dat is een beetj ...