![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/21-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 21
als het anderen geldt. Dat is een ellendige eigenschap. Daardoor heeft hij grote dingenkunnen doen. Maar daardoor heeft hij ook velen van zich afgestoten.' Of in een eerderebrief', korter, maar des te onverbiddelijker: 'hij is nu eenmaal geen meneer'. Met deze Kuyper moest ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 230](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/230-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 230
ven. Dat daarmee tevens een daad van gerechtigheid begaan werd was echter niet voorieder evident. Na zijn ommezwaai in oktober 1961 verloor Bruins Slot in den lande zoveel steun bij de partijgenoten dat hij zich in 1963 uit de Tweede Kamer terugtrok. Hijbleef aan als hoofdred ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 235](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/235-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 235
kunnen bezielen. De nieuwe leuzen van oecumene, ontwikkelingshulp en internationalesolidariteit spraken hen niet aan, en jongeren die daar ontvankelijker voor waren be-schouwden de Vereniging weer als te ouderwets. Zo groeide onder de leden de ontevre-denheid, en dat niet all ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 56](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/56-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 56
dat ook den eenvoudigen deze geesteskracht is toebedeeld?'^54 Zij zouden niet bestandzijn tegen een prediking die steunde op kritische theologie. Daarom was christelijke we-tenschap een publiek belang, dat niet alleen de studeerkamers raakte. 'Ons volk moetworden gered,' zei ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 75](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/75-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 75
van de grond afgebouwd op basis van de gereformeerde belijdenis.399 Vanaf haar methodologische vooronderstellingen tot haar eindresultaten toe zou ze door en door christelijk moeten zijn."»"" De meeste artsen, zei Kuyper, waren materialisten, ze geloofden nietaan een ziel. ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 110](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/110-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 110
de zijn opvolger G.J. de Vries.^' De regelmatig terugkerende kritische varia in de stu-dentenalmanakken kunnen die indruk alleen maar versterken.^'' Woltjers wetenschappelijk oeuvre is dan ook klein gebleven. Naast wat redevoeringenbestaat het uit één boek. Het Woord Gods ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 151](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/151-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 151
het centrale thema van de bundel het Woord Gods. We moeten niet uitgaan van de be-hoeften van het leven in het algemeen, of van het studentenleven in het bijzonder,schreef hij zijn mederedacteuren94, 'maar van het recht, dat God op ons heeft'. Dat rechtwordt in deze wereld ni ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 183](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/183-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 183
gres: 'Dit schijnt wel de onvermijdelijke strijd in het leven van elke wetenschappelijkegeloovige te zijn, dat hij leeren moet de naïveteit van zijn geloofsvoorstelling te verliezenen desondanks zijn geloof te behouden.'^^* In zijn rede van 1930 zegt hij het zo^^'^ dat hetobj ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 275](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/275-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 275
nieuws, iets anders, dat de Vrije Universiteit zin en betekenis kon geven buiten de oudetaakstelling om. Dat verlangen werd door velen gedeeld. Een weldoordachte theoreti-sche onderbouwing viel niet zo gemakkelijk te geven. De socioloog G. Kuiper Hzn heeftde nieuwe opvattinge ...
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 52](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/52-thumbnail.jpg)
Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 52
Gods, waardoor de verkeerdheid van de menselijke natuur werd getemperd en beteugeld. Kuyper werkte deze gedachte nader uit, en betoogde dat deze algemene genade ophet hele menselijke leven inwerkte, in gezin, staat, maatschappij, kunst en cultuur. Dezeleer werd, naar de type ...