Barthianisme en katholicisme - pagina 36
mocht verbonden zijn, maar ge zult het wel kunnen verstaan, dat ik me toch in de eerste plaats nog als Uw leerling blijf gevoelen. Ik dank U zeer voor de hartelijkheid, waarmee Ge mij sinds mijn benoeming zijt tegemoet getreden en spreek den wensch uit, dat God ons samen in staat stelle tot de ve ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 35
in mijn dank jegens U ligt direct opgesloten mijn dankbaarheid jegens hen, die zich ook door dit moeilijke jaar niet lieten weerhouden om aan hun initiatief vasten vorm te geve n. Ik wil tegenover U èn hen den wensch uitspreken, dat de Vrije Universiteit ook in de toekomst ons gànsche volk ten ze ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 21
objectieve petra een hoogte zichtbaar werd, die door geen protestantsch theoloog kon worden bereikt. Want in deze "Ueberordnung" van het "ecclesia solurn" boven het "fide solurn" ligt opgesloten de principiëele aanvaarding van het "hineinragen" der kerk in de zichtbaarheid van deze wereld en een ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 32
mensch, die in zijn eigen positiviteit meende te kunnen "staan". Het is een kritiek op de bourgeoisie in de kerk en het is waarlijk niet een constructie, wanneer we hier zeggen: het gaat in het probleem der natuurlijke theologie tenslotte om een dialectisch geïnterpreteerden Kohlbrugge en Dostoje ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 34
verhouding tusschen zonde en genade. Fel scheen daarmee de strijd, de spanning en het wachten, de deemoed, het eschaton der kerk belicht. Stond de kerk sedert de hemelvaart niet onder de wolk? Werd de eer van God hier niet erkend als nimmer te voren? Was hier niet de verbondenheid van Luther's "s ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 16
aan de protestantsche kerk den dienst bewijzen, dien ze allermeest noodig heeft en met steeds meer nadruk gaat hij tot in zijn dogmatiek van 1940 toe Rome aanvallen in het sterke besef, de wapenen te hebben gevonden om dit doodelijk gevaar voor het Christelijk geloof te keeren.** * ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 9
subjectivisme viel te ontgaan. Maar - de strijd rondom Schleiermacher werd hierdoor voor een belangrijk gedeelte bepaald men zag in Barths strijd tegen het subjectivisme een houding, die niet genoegzaam recht liet wedervaren aan de beteekenis van het subject, aan de menschelijke subjectiviteit in ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 10
deerd zien, doch omgekeerd voor de zekerheid omtrent onszelf het fundament ging aanwijzen in de zekerheid omtrent God 6). Zeker, ook Kurt Leese had in een scherp requisitoir aan de theologische stroomingen de vraag voorgelegd, of ze wel terecht meenden weerstand te kunnen bieden tegen de conseque ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 12
Barth al spoedig komen tot een "theologie des geloofs", zij het dan ook anders dan bij Althaus. Toch is het bij den toen nog onontwikkelden stand van zaken en in het nog tastend voortgaan der dialectische theologie heel goed te verklaren, dat "Zwischen den Zeiten" de artikelen van Peters on publi ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 29
loskomen uit de kracht en de bindende beteekenis van de verbanden der openbaring, die den mensch omringen en die door God ook na den zondeval allerminst zijn opgeheven. Barth ziet dit niet en bestrijdt Brunner reeds, omdat deze handelt over "zweierlei Offenbarung des einen Gottes" 87). Hij vraagt ...