Barthianisme en katholicisme - pagina 11
Deze gevaren zag men vooral belichaamd in het Roomsche autoriteitsbeginsel, waaraan alle subjectiviteit ondergeschikt gemaakt zou worden en in verband met Barth's sterken nadruk op de autoriteit, waaronder de mensch zich had te buigen, meende men, dat de mogelijkheid allerminst uitgesloten moest ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 12
Barth al spoedig komen tot een "theologie des geloofs", zij het dan ook anders dan bij Althaus. Toch is het bij den toen nog onontwikkelden stand van zaken en in het nog tastend voortgaan der dialectische theologie heel goed te verklaren, dat "Zwischen den Zeiten" de artikelen van Peters on publi ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 13
als een rein-product van de farizeeuwsche geesteshouding aanwees, was toch zeker een element, dat niet mocht worden verwaarloosd bij de analyse van zijn relaties tot het Katholicisme 19). Zeker, er komt dan in die kerkbeschouwing allengs verandering. Barth gaat anders en positiever spreken over d ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 14
treedt in deze wereld op als getuige, die zelf steeds wil luisteren naar de tot haar gesproken openbaring. Maar in de nadere bepaling van die autoriteit der kerk gaan dan de wegen van Barth en Peterson uiteen. Met nadruk gaat Barth eraan herinneren, dat de autoriteit der kerk een verleende autori ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 15
logie. lch halte den Idealisrnus und die Anthroposophie und die völkische Religion und die Gottlosenbewegung für Kindereien, gemessen an diesem Gegner. leh leide hierunter, dasz die e vangelische Theologie hier blind ist" 27}. Barth wil het Katholicisme bestrijden, omdat hij er de groote haeresie ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 16
aan de protestantsche kerk den dienst bewijzen, dien ze allermeest noodig heeft en met steeds meer nadruk gaat hij tot in zijn dogmatiek van 1940 toe Rome aanvallen in het sterke besef, de wapenen te hebben gevonden om dit doodelijk gevaar voor het Christelijk geloof te keeren.** * ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 17
Wordt hier nauw verband gelegd met Luther, anderen zien Barth vooral in de lijn van Calvijn, met name van diens souvereiniteitstheologie 35) . Calvijn zou die souvereiniteit hebben geinterpreteerd als alleen-oorzakelijkheid, alleen-auteur, drager, werkzame, heerscher-zijn en de harmonie niet hebb ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 18
tegenstelling tusschen God en het schepsel en van het volstrekte "neen". In plaats van de analogie tusschen God en Zijn schepsel treedt de negatie. God is de gansch Andere. De objectivistische kleur is slechts schijn en onthult zich tenslotte als subjectivisme. Door de dialectische theologie gaat ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 19
blijkt tenslotte niets anders te zijn dan verborgen subjectivisme, een tragisch verliezen van alle houvast, overgave aan de normloosheid en "Entgöttlichung der Welt". Er ligt echter aan deze analyse een principiëele fout ten grondslag: het wel zeer fataal misverstaan van de reformatie reeds ten o ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 20
terug tot het waarlijk objectieve, tot het ambt, tot de sfeer der kerk; "Gott in Christus in der Kirche", waarin de subjectieve correlatie verbroken is. En daarin stelt hij dan het probleem der dialectische theologie in zooverre juist, dat hij de vraag naar de autoriteit in het centrum plaatst, d ...