Barthianisme en katholicisme - pagina 21
objectieve petra een hoogte zichtbaar werd, die door geen protestantsch theoloog kon worden bereikt. Want in deze "Ueberordnung" van het "ecclesia solurn" boven het "fide solurn" ligt opgesloten de principiëele aanvaarding van het "hineinragen" der kerk in de zichtbaarheid van deze wereld en een ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 22
in te brengen, ligt volgens Barth hierin, dat een fatale "Spaltung" optreedt in het Godsbegrip. Want wel wordt in de Vaticaansche definitie van den kenbaren God gesproken als van "Dominus noster" , maar dit heeft geen verdere consequenties. Het gaat in de natuurlijke theologie om de kennis van Go ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 23
Mächte, Gestalten und Wahrheiten als Gottes Offenbarung anerkennen" 58). Deze verklaring is volgens Barth het eerste document "einer bekenntnismäszigen Auseinandersetzung der evangelischen Kirche mit dem Problem der natürlichen Theologie" . Hieruit blijkt wel heel duidelijk, in welke richting het ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 24
zullen laten rusten Barths bespreking van de vraag of niet het feitelijk bestaan der natuurlijke theologie alle bestrijding zinloos maakt 62), of de natuurlijke theologie niet paedagogisch noodzakelijk is om het gesprek gaande te houden met den mensch, die nog buiten het evangelie staat 63) . We ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 25
is een stem der openbaring vanuit de schepping, die zelfstandige beteekenis heeft. Neen, er is alleen de openbaring Gods vanuit het Woord. De kosmos is in zichzelf "stumm" , zooals Barth met nadruk uitspreekt. Dat de hemelen Gods eer vertellen, valt niet uit de tekst van den kosmos af te lezen, m ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 26
tenslotte behandelt' Barth de schepping der vrouw. De man, die hulp noodig heeft. .. "ist dieser Mensch erschöpfend nun eben als dat Geschlechtswesen Mann zu verstehen ?" Wordt hier niet boven den mensch en den kosmos uitgewezen en de mensch verstaan in het licht van het eschaton? Reeds de schepp ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 27
delijk doet zien, maar het ten eenenmale in de schaduw stelt. Barths exegese wordt beheerscht door zijn openbaringsbegrip, dat zuiver incarnationalistisch van aard is en daardoor uitgaat van een bepaald openbaringsschema, waaraan alle gegevens der H. Schrift worden ondergeschikt gemaakt 75). Daar ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 28
de algemeene openbaring en over Romeinen 1 en 2 was geleerd inderdaad slechts in dezen zin was te verstaan, dan zou Barths kritiek onaanvechtbaar zijn. Maar dit is allerminst het geval. Het merkwaardige is, dat er nog een andere opvatting mogelijk is, waarin op grond van de H. Schrift met nadruk ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 29
loskomen uit de kracht en de bindende beteekenis van de verbanden der openbaring, die den mensch omringen en die door God ook na den zondeval allerminst zijn opgeheven. Barth ziet dit niet en bestrijdt Brunner reeds, omdat deze handelt over "zweierlei Offenbarung des einen Gottes" 87). Hij vraagt ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 30
werk, maar vanuit den mens eh en als Vorstufe 94), maar dat zijn eigen standpunt bepaald wordt door de afwijzing van de beteekenis der algemeene openbaring en de daaruit voortvloeiende consequenties. Uit deze afwijzing valt ook te verklaren, dat Barth zoo weinig begrip toont voor de Confessio Bel ...