De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 21
verstrekkende beteekenis. Bossowski, die het laatste gevoelen aanhangt, gaf voor het congres van het Pontif icium Institutum een uitvoerige studie 21), waarin hij nagaat, welke bepalingen van materieel recht door de bisschopsgerechten werden toegepast, zulks aan de hand van twee verzamelingen van ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 22
episcopalis vele voorschriften in hun wetgeving overnamen. Aldus zouden de zaken in het Oosten des Rijks zich hebben toegedragen; in het Westen stond het anders. Hoezeer ook daar Tertullianus en Cyprianus leeren, dat de christenen in de eerste plaats aan de lex divina (lex veritatis en lex d|isci ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 23
procesrecht, waarin godsdienstige handelingen, speciaal de eed, een belangrijke rol speelden. Het Romeinsche burgerlijk recht werd eenvoudig als een feit aanvaard. Uit de straks aangehaalde woorden van Augustinus blijkt niets van een zich bewust zijn dat in de bisschoppelijke rechtspraak nieuw ch ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 24
Calvijn verschillende malen critiek op Romeinsch-rechtelijke regels (de zooeven aangehaalde lof had trouwens op bepaalde wetten betrekking, niet op het geheel van het Romeinsche recht), maar daartegenover staan weder verscheidene andere plaatsen, waar hy een volledige overeenstemming van Romeinsc ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 25
ver niet verder stil, maar wijs er nog op, dat het Romeinsche recht ook in de Gereformeerde dogmatiek de plaats inneemt, die het in de na-Constantijnsche periode is gaan bekleeden. Wanneer rechtsvoorschriften of rechtsinstellingen worden gebezigd, die theologische uiteenzettingen moeten verhelder ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 26
gebiedsdeelen van het Rijk en behoudens de gebrekkige kennis van het recht die ook in het Westen wel voorkwam. Zoo is het ook niet aannemelijk dat men een eigen nieuw autonoom christelijk rechtsstelsel tegenover het Romeinsche recht zou zijn gaan opbouwen. Eenzelfde gebruik van het Romeinsche rec ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 27
beschikbaar waren? En toen met Constantijn een nieuw tijdperk begon, en de kerk van buiten rust had, waren het inwendige conflicten, was het de zware strijd voor het bewaren van de zuivere waarheid, was het de vaststelling der dogmata, die de geesten in spanning hield. In die eeuwen was het niet, ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 28
aan, hoe men zich dat doorwerken voorstelt. Het rechtsbewustzijn is tenslotte niet een autonome bron van recht, evenmin als het geweten van moraal. Het rechtsbewustzijn zegt den mensch juist, dat er inderdaad recht bestaat, dat er plichten zijn en rechten waaraan hij onderworpen is. Wie in het re ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 29
christelijke kerk de overhand hadden. Hier is verschil tusschen roomsch-katholieke en protestantsche schrijvers. Groen van Prinsterer verklaarde reeds in het proefschrift, vpaarmede hij den graad van iuris utriusque doctor behaalde, De iuris lustinianei praestantia ex rationibus eius manifesta, h ...
De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 30
wanneer andere motieven wel aan te wijzen zijn, die een bepaalden maatregel hebben geïnspireerd, wordt dan de zaak als afgedaan beschouwd se). Een frappant voorbeeld is te vinden in de keizerlijke wetgeving met betrekking tot het concubinaat. Voor de christelijke keizers was dit een moeilijk onde ...