GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

247 resultaten
Filteren
van 25
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 60

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 60

ontstaan van het pi in amsterdamnaziekenhuis. Hij was betrokken bij kinderen die ingewikkelder medische onderzoeken en behandelingen vergden. Brummelkamp kreeg in 1935 een officiële aanstelling als patholoog-anatoom bij ’s Heeren Loo; in die hoedanigheid hield hij zich bezig met onderzoek ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
389 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 86

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 86

het paedologisch instituut op eigen beneninstituut door verkeerd beleid zou vervallen tot een van de vele kindertehuizen en daarmee zijn bestaansrecht in gevaar bracht. Hij bracht de bestuursleden dan ook onder ogen dat het instituut geen filantropische instelling was. Bij de selectie van ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
389 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

ontstaan van het pi in amsterdam72aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
388 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 50

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 50

ontstaan van het pi in amsterdamze bevatte een brief die hij naar het Amsterdams gemeentebestuur had gestuurd en waarin hij drie argumenten aanvoerde waarom de gemeente belang had bij zo’n instituut. Ten eerste ontbrak het vaak aan een goede selectie van afwijkende kinderen voor ze in een ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
387 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 113

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 113

het paedologisch instituut op eigen benen112Meerdere van hen waren door Waterink opgeleid. De Wit voor de pedologie, psychologie en speciale pedagogiek (1960) stond het dichtst bij de opdracht die Waterink had. H. R. Wijngaarden kreeg een ordinariaat voor de persoonlijkheids‑ en kar ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
386 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 52

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 52

ontstaan van het pi in amsterdambij deze instelling behorende school. Groot Emmaus was in 1907 gesticht als gevolg van de invoering van de kinderwetten in 1905. Hier verbleven vooral kinderen die met justitie in aanraking waren geweest en op last van de rechter opgenomen waren.16 De eerste ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
384 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 100

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 100

het paedologisch instituut op eigen benenmoest de herintrede van het kind in het gezin helpen bevorderen. Bovendien wilde men zo kunnen beoordelen of de behandeling het beoogde resultaat had opgeleverd. 20 Na tien jaar zette men toch vraagtekens bij dit vrij intensieve werk. Bovendien kwam ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
382 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74

ontstaan van het pi in amsterdamlezen, rekenen of schrijven, door Waterink aangeduid als alexie, acalculie en agrafie. In samenwerking met de school ontwikkelde het laboratorium aangepast leermateriaal voor rekenen en taal. Die problemen zouden niet verdwijnen, maar door aangepast materiaa ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
382 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 12

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 12

inleidingrium naar het ernaast gelegen pand in 1948 een pot met hersenen op sterk water op straat in diggelen viel. Pedologie stond in de eerste decennia van de twintigste eeuw model voor een nieuwe manier van benaderen van het kind. Waterink kan gevoel voor timing en wetenschappelijke rea ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
380 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 14

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 14

inleidingren met leer‑ en gedragsproblemen die te wijten waren aan opvoeding, een neurotische aanleg of psychische trauma’s. Toen de gelegenheid zich voordeed, greep hij die aan om het pi in 1941 als zelfstandig instituut verder te laten gaan. Hoofdstuk 5 beschrijft de naoorlogse periode d ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
380 woorden
van 25