Evolutie of revelatie - pagina 116
114 ook met de „mogelijkJieid" moet gerekend worden, dat de naam Adam een omvorming is van Adapa. BEZOLD 1. o. p. 38 merkt hiertegen terecht op: Ie dat van dezen Adapa niet gezegd wordt, dat hij de eerste mensch is; wanneer in dezen mythus sprake is van een tempel, dien Adapa bedient, van een sdd ...
Evolutie of revelatie - pagina 115
113 waarvan de een hoornen draagt, het gewone teeken der godlieid. I.e. p. 26: „Die eine Gestalt ist fraglos ein Grott".LEHMANN158) Daar bij de meeste oude volkeren min of meer „sagenhafte" verhalen omtrent een „zondeval" voorkomen en de slang meestal als een verdervende macht optre ...
Evolutie of revelatie - pagina 114
112 betont werden, dass eine Beschreibung des Paradieses in den babylonischen Inschriften ebensowenig vorliegt wie u. s. w." Elke poging om het Paradijsverhaal uit Babel's mythen te verklaren is tot dusverre, om een woord van Dillmann over te nemen, „grossartig mislungen". DELITZSCH heeft in zijn ...
Evolutie of revelatie - pagina 113
Ill ort der Prommen gilt, in den babylonischen religiösen Vorstellungen kein sicheres Vorhild hat" (p. 51). 152) Scherper critiek dan de cm zijn bedachtzaamheid en voorzichtigheid geprezen Bezold (die geheel op het standpunt van Gunkel staat) op Winckler's hypothese heeft uitgeoefend, laat zich n ...
Evolutie of revelatie - pagina 112
110 dat op den Babylonischen sabbath juist de meeste handelscontracten [werden gesloten en bij het volk van een rusten op dien dag daarom geen sprake kan wezen; 3o. dat het voorschrift te Babel, dat op deze dagen.de koning, priesters en dokters bepaalde werkzaamheden niet mochten verrichten, niet ...
Evolutie of revelatie - pagina 111
109 De herder der talrijke menschen (d.i. de Koning) zal niet eten vleesch, dat op het vuur gebraden is, geen gezouten brood; het kleed van zijn hchaam zal hij niet wisselen; geen wit kleed aandoen, geen offer brengen; de koning zal zijn wagen niet bestijgen, als heerscher geen uitspraak doen. De ...
Evolutie of revelatie - pagina 110
108 penden aard, dat ik slechts enkele punten hier kan aanroeren. G-. LOTZ had reeds in 1883 in zijn magistrale studie Quaestiones de historia Sabbati er op gewezen, dat èn de indeding van de xoeek èn de zevendaagsche rustdag door de "Westersche volkeren ontleend zyn aan de Joden en behalve by de ...
Evolutie of revelatie - pagina 109
107 lende teksten, waarin de overtredingen genoemd worden, die den toorn der goden opwekken; een dergelijke lijst geeft hü K. A. T.' p. 612. Natuurlijk ontbreekt hier elke parallel met de geboden van de eerste tafel der wet; en wat de tweede tafel betreft, erkent Zimmern zelf: „Trotz dieser und a ...
Evolutie of revelatie - pagina 108
106 sicht Sicheres aussagen zu können". Het resultaat dezer nadere onderzoekingen kan dus eerst worden afgewacht, voor men dieper op deze zaak ingaat. Inden Babel-Bibel-stryd is dit punt dan ook nauwlijks ter sprake gekomen. De verwantschap met den cultus van Arable, Egypte en Phoenicië is veel s ...
Evolutie of revelatie - pagina 107
105 os" is bii Hammurabi's wet geen spoor te ontdekken. Kenmerkend is, da"t Hammurabi's wet wel bepaalt, hoeveel schadevergoeding men moet betalen aan den eigenaar, wanneer men diens os geleend heeft en dezen os den nek doorsneed, een oog uitstak, een been stuk brak of zijn staart aftrok (§ 245-2 ...