Evolutie of revelatie - pagina 126
124 hun stadhouder En-nu-gi. Ea, de heer der wisheid, vertoornde zich (of verried hen) en vertelde hun gesprek aan de aai'de: „o man van Surippak, zoon van übaratutu, verstoor het huis, bouw een schip, laat have en goed achter, zorg voor uw leven, breng levende wezens van alle soort in het schip. ...
Evolutie of revelatie - pagina 125
128 van de see, doch juist deze naam Kahab, die met Tiamat niets uitstaande heeft, toont, dat zelfs deze beeldspraak niet aan Babel kan ontleend zjjn. JENSEN, BAETH, I.e. p. 30, KEIL I.e. p. 55 vermoeden dan ook, dat dit woord Eahab niet uit Babel maar uit Egypte stamt en daarom gebruikt wordt om ...
Evolutie of revelatie - pagina 124
122 maar of als tegenwoordig, óf als toekomstig, of in verband met een historische gebeurtenis (den uittocht van de kinderen Israels uit Egypte). Juist dit nu is met de babylonische scheppingasage in onverzoenlijken stryd, want Tiamat wordt daar vóór de schepping door Marduk gedood, in twee stukk ...
Evolutie of revelatie - pagina 123
121 gelijk NiKEL 1. c. p. 69 terecht opmerkt, omdat beide woorden beteekenen den oceaan en in Gen. 1 deze chaoszee juist in tegenstelling met het babylonische scheppingsverhaal niet als persoon is gedacht en niet optreedt als „de moeder van goden en alle leven", maar als levenlooze substantie, di ...
Evolutie of revelatie - pagina 122
120 held de schepping des menschen: „nadat hy de goden bevrijd had, schiep hy de menschheid, hü, de Barmhartige, die leven vermag te schenken. Bestaan zullen en niet afgeschaft zullen worden zyn geboden in den mond der menschen, die hy geschapen heeft". Juist op het punt der Schepping is dit Epos ...
Evolutie of revelatie - pagina 121
119 gy hebt Kingu gemaakt tot uw gade, hebt hem gesteld tot oppergod; booze plannen hebt gü uitgedacht; tegen mün goddelijke vaderen hebt gy uw boosheid volvoerd. Ofschoon uwe troepen wel toegerust zijn en zy uwe wapenen hebben aangedaan, kom te voorschijn, gij en ik wy zullen kampen". Dan volgt ...
Evolutie of revelatie - pagina 120
118 chaoszee), die allen baarde, en hunne wateren te saam zich mengden; toen de boomen nog niet voorhanden waren en de rieteilanden nog niet waren ontstaan; toen van de goden nog geen geschapen was, geen naam nog genoemd werd en geen lot bepaald was, toen werden de goden geschapen; Lahmu en Laham ...
Evolutie of revelatie - pagina 119
117 Alexander, Polyhistor, Eupolemus en het boek der Jubileën zijn alle aan de Schrift ontleend en vsrijzen niet op een zelfstandige bron te Babel terug, zooals ook Dillmann en Gunkel toestemmen (cf. NIKEL, 1. c. p. 192). 161) De Scheppingsmythe van Babel was reeds bekend uit fragmenten van Beros ...
Evolutie of revelatie - pagina 118
116 Aufnahme in die Bibel gefunden haben", gelijk DEHTZSCH, eerste voordracht, p. 32 beweert. Verwantschap sluit niet in, dat het een aan het ander owWemdf is, maar kan even goed verklaard worden door een gemeenschappelijke traditie, die aan beide ten grondslag ligt. Wanneer ZIMMERN, Keilinschrif ...
Evolutie of revelatie - pagina 117
115 Daaraan zou alle „cultuur" te danken zijn. Dergelijke berichten heeft men in de keilinscripties dusver nog niet gevonden. Zimmern meent, dat Alaparus dezelfde is als Adapa van de in aant. 158 genoemde Adapa-mythe, terwijl hy voorts Evadoranchus houdt voor Enmeduranki, een voorhistorischen kon ...