Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31
30dat achter de Kerk als phaenömenon schuilt niet een zekere abstracte idee van het Christendom of van de religie, 99) maar de evende realiteit van het uWf/-X ,:"QU XplfJ''TQ;) ~ dat dit uWf./.,X, dat het menschelijk oog niet aanschouwen kan en daarom voorwerp is des geloofs, zich openbaar ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32
-' 31heeft plaats gevonden. } ,tandpunt leidt consequent, gelijk BAuR terecht opmerkte, heffing van de Kerkhistorie 102) . In de Gereformeerde belijdenis, dat er onderscheid moet gemaakt worden tusschen de ecclesia invisibilis, die altoos zich zelf gelijk blijft, en de ecclesia vr;ibilis, ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33
32sche polemisten tegen de Protestantsche geschiedschrijvers van vroeger dagen gebruikt, dat Christus in het scheepke Zijner Kerk wel een tijdlang kan slapen, om, als de nood het hoogst gerezen is, de stormen weer te stillen, maar dat Hij Zijne Kerk nooit kan verlaten hebben, 104) zegt dus ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34
33Menschheit durch die Menschwerdung Gottes", of met K. HAsE 107) "ein 'treben darnach, der in der Menschheit fortlebende Christus zu sein;" een princiep, dat met zijn warm Idealisme zeker eindeloos hooger staat dan het nuchtere, koude Rationalisme. maar dat helaas breekt op de realiteit d ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35
34..,.Iuitdrukt, wat de ziel is voor het lichaam, 110) dus niet mech;; nisch maar organisch, niet transcendent maar immanent op haa leven inwerkt; dat Hij daarom, gelijk terecht gezegd is, d menschelijke persoonlijkheid niet opheft, maar haar heiligt doo haar weder te baren . ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36
35 vaststelling van het trin~sch dogma tot stand kwam; dat de kamp tusschen PELAGIUS en AUGUSTLNUS liep over de souvereiniteit van Gods genade; dat Lu'nIER met het justificatus per solam fidem optrad, dat in onze dagen meer nog dan over Christus' persoon de worsteling der geesten gaat over het Go ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37
36 nadruk herinnerd. 116) Dat de geschiedschrijver geen DANTE be hoeft te wezen, die elk historisch persoon een plaats in d, Inferno of in het Purgatorio toewijst, spreekt van zelf. Dat hi de roeping heeft, om ook in die verschijnselen, die hem per soonlijk onsympathiek zijn, het betrekkelijk goe ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38
37-De kerkhistoricus heeft te oordeelen, omdat hij moet weten in welke van de vele Kerken, di~ zich aandienen, de ware ontwikkeling van Christus' Kerk gevonden wordt. Hij mag in de andere Kerken, voor' zooverre zij het Christelijk karakter dragen, de katholiciteit der Kerk eeren, en ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 39
38doel ligt dan in de verheerlijking van dien God, Wiens aanbi< delijke genade ze in het leven Zijner Kerk heeft nagespeurd.Mijne" taak " heb ik hiermede ten einde gebracht. Ik heb laten zien, waarom de historie, als wetenschap beoefend, va een beginsel moet uitgaan; ik heb het g ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 40
39 ons vaderland. Nergens, Schotland uitgezonderd, heeft het Calvinisme zoo veel -invloed gehad op de Kerk en op het volksleven dan in Nederland. Geen rijker terrein, voor wie het Calvinisme liefheeft en den invloed van het Gereformeerde beginsel op de Kerk van Christus wil naspeuren, d'l-n de Ke ...