Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 21
11 zijn, door Luther later verzonnen, om zijn volgelingen te misleiden -^). Het ware proces van Luther's »Umschwung", — want aan eene bekeering van Luther gelooft Denifle natuurlijk niet, — meent hij ontdekt te hebben in de pas kort geleden teruggevonden voorlezingen over den brief aan de Romeine ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 22
12deckel" zijner zonde te maken, of gelijk Denifle het uitdrukt, om achter den Spaanschen wand Christus verborgen, de zonde te vrijer te kunnen bedrijven ^^). Dat op zulk een bodem de baccil der zonde welig voortwoekerde, behoeft wel geen verwondering te baren. Niet alleen dat de „Schar au ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 23
13 het zwijn, dat zich vetmest, zijn levensideaal *'•'). Zelfs zijn gelaat, Denifle laat het in een reeks photographieën u aanschouwen, toont steeds sterker het kaïnsteeken zijner zondige passiën ^°). „Luther in Dir ist nichts Göttliches", zoo luidt het slotoordeel, dat Denifle over Luther velt " ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 24
•Mmm14 is zijn verweer hem voortreffelijk gelukt. Vooral zijn critiek op de manier, waarop Roomsche schrijvers de citaten, die ze aanvoeren, hebben mishandeld en misbruikt, is afdoende en juist. Hier ligt metterdaad een der zwakste steeën van de Roomsche historiographie. Om ons Prot ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 25
15 stijgen, als ge hoort, dat dit citaat ontleend is niet aan een boetepredikatie in eigen kring, maar aan de Wurtembergsche Confessie, die bestemd was naar het Trentsche Concilie gezonden te worden als getuigenis van het Protestantsche geloof ^**). De zaak is echter zeer eenvoudig, want uit het ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 26
16geschreven "'). In den eenen brief schrijft Luther : „Sobrius haec scribo et mane", ik schrijf dit nuchter en 's morgens vroeg ^% Denifle wil hieruit afleiden, dat Luther alleen 's morgens nuchter was. Nog daargelaten de dwaasheid dezer conclusie, ziet ieder, die den brief leest terstond ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 27
17 over het huwelijk te schrijven, ook in zijn gedachten telkens met de vrouw bezig was. Hij voegt er zelfs schertsend aan toe: verwonder u, dat ik er niet heelemaal een vrouw van geworden ben, quod non jamdudum femina factus sum. Het ergste handelde Denifle met een brief, dien Luther uit Koburg ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 28
18 terdaad geleerd, dat „unser sittliches Thun durch die Verdienste Christi überflüssig geworden" is''"), is het dogma der justificatio per fidem, de articulus stantis aut cadentis Ecclesiae van het Protestantisme, uitgedacht, zooals Denifie het voorstelt, om den zondaar een vrijbrief te geven vo ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 29
19 dien Luther niet alleen aan Philip van Hessen, maar evengoed aan Hendrik VUI van Engeland gaf, om in bigamie uitkomst te zoeker voor een ongelukkig huwelijk, of voor de door hem aanbevolen Nutzluge, toen het tweede huwelijk van Philip van Hessen bekend werd, om een publiek schandaal te voorkom ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 30
^immBmBmsmsmBmsmm20 het motief en beginsel der Reformatie zelf onzedelijk zou zijn, is, ik aarzel niet het uit te spreken, laster. Ik zou kunnen volstaan ter w^ederlegging van deze aanklacht met u te verwijzen naar de symbolen, waarin onze Protestantsche Kerken haar geloof beleden hebben. ...