GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 41

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 41

37 dikwijls meer vrucht van een op wijsgeerigen grond gekoesterden wensch dan van gedegen onderzoek naar de werkelijkheid. Want ten opzichte van de innerlijke beleving van het kind staan een tweetal feiten vast. Ten eerste dit: het kind pleegt zich zijn eigen beleving niet opzettelijk bewust te m ...

Rectorale redes
J. Waterink
423 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 42

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 42

t *>38Maar tot deze emoties blijven de „Erlebnisse" van het kind niet beperkt. De kenakte is ook gebonden aan het verkrijgen van wilsy impulsen. ^^°) Zij wekt in den regel in verband met de ontstane emotie neigingen, of geeft aan neigingen richting. Zoodoende werken deze „Erlebni ...

Rectorale redes
J. Waterink
434 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 44

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 44

40tegelijkertijd dient dit opstel zich te houden aan normen. Niet alleen moet er uitdrukking in dit opstel gevonden worden van normen, maar ook dient dit kind in zijn opstel eerbied te hebben voor regels van taal en spelling; spellinganarchie en spellingwillekeur is niet alleen onpaedagogi ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 43

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 43

39 ten, dat er, klaarblijkelijk ook volgens de „Erlebnis"-paedagogiek, een groote groep kinderen is, die zich niet houdt aan de door deze paedagogen opgestelde levensdesiderata. Het zijn de kinderen, die een waarde erkennen of ontkennen op grond van het weten, dat iets al of niet waardevol is. ^^ ...

Rectorale redes
J. Waterink
442 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 45

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 45

41ƒ de kenakte wordt verkregen, is gebonden aan sympathetisch over/ gedragen emoties van eerbied, ontzag, bewondering en aanbidding; ' zij is tevens het uitgangspunt voor wilsimpulsen en voor prikkels tot activiteit. De catecheet heeft bovendien zijn ambtelijke roeping, als levende mensch ...

Rectorale redes
J. Waterink
422 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 46

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 46

42„ Ditzelfde bevestigt ook Johannes met andere woorden, wanneer hij zegt (Joh. 1 : 4 ) , dat het leven, hetwelk van den beginne in het eeuwige Woord Gods was, het licht der menschen was. Want daar het zijn bedoeling is, de bijzondere genade Gods, waardoor de mensch uitsteekt boven de over ...

Rectorale redes
J. Waterink
145 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 47

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 47

AANTEEKENINGEN 1 2 34 5 6 7 , 8 91011 12 13 14 1516 1718cf. H. Bavinck, „Evolutie", Verz. Opst. pag. i i o . cf. H. Bavinck, a.w. 113. cf. R. Eucken, „Geistige Strömungen der Gegenwart" (1906), id. „Erkennen und Leben" (1912). H. Bavinck, a.w. 118. cf. H. ...

Rectorale redes
J. Waterink
284 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 48

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 48

4419 20 21 22 23 2425 2627 28 293031 32 33herdruk 1925, pag. 55, gebruikt ook den term „innere Erlebnisse". Nietzsche, „Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben", 1873, Taschenausgabe pag. 199. cf. E. Brunner, „Erlebnis, Erkenntnis und Glaube", ...

Rectorale redes
J. Waterink
382 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 49

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 49

45 34 35 36 37 3839 40 41 4243 44 4j 46 4748 49 505152Cf. H. Lebede, „Locke und Rousseau als Erzieher", 1912. Cf. B. Basedow, „Elementarwerk" (1774). J.H. Campe, „Robinson der Jüngere" en (met Heusinger) „Braunschweiger pad. Journal". C. G. Salzmann, „Kre ...

Rectorale redes
J. Waterink
85 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 50

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 50

46 53 5455 565758 59 60 61 6263 646566 6y 6869A. Jensen und W. Lamszus, „Unser Schulaufsatz ein verkappter Schundliterat", pag. i6 sqq. Cf. R. Kroner, „Von Kant bis Hegel" (Grundr. d. phil. Wissensch. herausg. Fr. Medicus I) 1921. £. Cassire ...

Rectorale redes
J. Waterink
323 woorden
van 7