GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

67.577 resultaten
Filteren
van 6758
Reguliere Editie
Het chiliasme op de synode van Franeker (1863).

Het chiliasme op de synode van Franeker (1863).

Reeds herinnerden we met een enkel woord aan de uitspraak, die de voormalige Chr. Geref. Kerk in synode te Franeker (1863) gedaan had. Het kan zijn nut hebben, die uitspraak hier af te drukken en van het verloop der dingen iets mede te deelen. We ontleenen onze gegevens aan de officiëele Handelin ...

De Reformatie
K. S.
K.. S.
2237 woorden
De probleemstelling — een gewichtig punt.

De probleemstelling — een gewichtig punt.

Het was een merkwaardig geval. Christus Jezus had Zijn werk aanvaard, ©n nu kwam de beoordeeling van de zijde der menschen. Ieder stelde het Nazareensch© probleem op zijn manier.Tweeërlei probleemstelling verhaalt Marcus. Do eene groep zei: hij is buiten zijn zinnen, hij is ©en extaticus, ...

De Reformatie
K. S.
655 woorden
Komt, want alle dingen zijn nu gereed.

Komt, want alle dingen zijn nu gereed.

Deze vriendelijke, tegelijk dringende noodiging behoort tot de gelijkenis van het groote avondmaal, welke door den Heiland werd Tii|gesproken in het huis van een overste der Farizeën. In enkele woorden behelst zij den vollen inhoud van de prediking des Evangelies.Christus heeft aan het kru ...

De Reformatie
J. P. TAZELAAR.
1092 woorden
KERKLIJK LEVEN

KERKLIJK LEVEN

Typeerende „'WekkeT"-Teactie. Twee van de Wekker-redacteuren doen af en toe een masker voor onder het rondloopen in eigen huis. Ze teekenen dan met X. Soms in een „recensie", soms in een artikel'. Ingewijden herkennen hen toch wel, soms aan hun stijl, soms aan, de ...

De Reformatie
K. S.
JAN ZWART.
2706 woorden
Naar bet proza van den hoogsten Profeet.

Naar bet proza van den hoogsten Profeet.

Wie eenigermate kennis genomen heeift van de geestesbeweging onzer dagen, die wordt, zoo vaak hij den hierboven a^edrukten tekst leest, onmiddellijk herinnerd aan een hedendaagsch theoloog, die het ongelnk begaan beeft, onzen tekst _„beiroemd" te maken, en die door deze „gave" tot het „beroemd" m ...

De Reformatie
K. S.
1810 woorden
Het Aphorisme, dat funest is.

Het Aphorisme, dat funest is.

Men kent het verhaal, welks bizonderheden ditmaal hier voorbij kuimen gegaan worden.Men vraagt van Jezus, den Nazarener, de verplichte bijdrage, die van Hem, die immers op de „Lijst" als „één, zooals er meer zijn", inger schreven stond, verwacht werd.En Christus neemt den oandidaat- ...

De Reformatie
K. S.
612 woorden
Val door poging tot opheffing.

Val door poging tot opheffing.

Het is ons voornemen eenige artikelen te wijden aan een merkwaardig vraagstuk, dat in onzen tijd meer dan ooit de aanidacht verdient.We willen een verschijnsel bespreken, dat typeerend is voor de ontwikkeling der dingen in de laatste tientallen jaren.Deze ontwikkeling eindigde met e ...

De Reformatie
J. WATERINK
1344 woorden
Val door poging tot opheffing.

Val door poging tot opheffing.

II. Niet alleen is de vnjze waarop het roode bestuur te Weenen de zaak van de kinderverzoxging ter hand nam uitermate duur, er zijn ook ernstige moreele bezwaren.Trouwens deze moreel© bezwaren gelden niet alleen de houding tegeno-ver de kinderzorg.Ook ...

De Reformatie
J. W.
1997 woorden
De toekomst van het Calvinisme.

De toekomst van het Calvinisme.

I. Dat het onderwerp, waaraan wij hier eenige artikelen gaan 'wijden en waaraan \¥ij als titel gaven: „De toekomst van het Calvinisme." zeker ten volle onze aandacht verdient, behoeft wel geen breedvoerig betoog.Wij noemen ons Calvinisten en in allerlei arbe ...

De Reformatie
G. BRILLENBURG WURTH
1785 woorden
De toekomst van bet Calvinisme.

De toekomst van bet Calvinisme.

II. De eerste reden, waarom het Calvinisme ook in de toekomst de richting in de Christenheid zal zijn, die bij uitstek tegen de worsteling met het humanisme opgewassen is, omdat het eenerzijds het meest principieel ertegenover staat en anderzijds het best de echt-m ...

De Reformatie
G. BRILLENBURG WURTH
1985 woorden
van 6758