Schuld en straf - pagina 37
31 In dien trant FOUILLÉE I77)^ SEUFFERT 178), SIMONS 179)^ e. a.. Men begaat daarbij echter de fout van zijn' tegenstander te plaatsen op absoluut subjectief standpunt, alsof deze alleen rekende met de subjectieve schuld, gelijk anderen met de subjectieve gevaarlijkheid. Dit is onjuist, maar ook ...
Schuld en straf - pagina 11
5 slechts voor dat ééne middel, hetwelk tot het doel staat in de verhouding van adaequate causaliteit. Maar op de vraag hoe die verhouding gevonden wordt, luidt het antwoord, dat dit „erfahrungsgemasz" geschiedt. Waarbij vergissing zeker niet is uitgesloten. Zelfs acht hij als toepassing van zijn ...
Schuld en straf - pagina 27
21 wat Gods W o o r d over de onvrijheid van den zondaar zegt. Toch beroept men zich ten gunste van het determinisme ook op den Bijbel; worden LUTHER en CALVIJN als aanhangers van dat stelsel opgeroepen m ) . Mr. DoMELA NiEuwENHUis Verklaart, dat de vëreenigbaarheid van vergelding met absoluut de ...
Schuld en straf - pagina 12
6 menschelijke kennis vastgehecht wordt." Godverzaking leidde tot algemeene onzekerheid; „stelsel op stelsel zonk weder in de duisternis weg. Door vele valsche theorieën werd men van alle theorie warsch." En zou datzelfde niet ook voor het heden gelden i5)? De noodzakelijkheid om naar beginselen ...
Schuld en straf - pagina 38
32gevangenisstraf van 4 jaar wordt opgelegd, te beweren, dat zijne schuld eigenlijk zou worden uitgedrukt in eene straf van 14 dagen minever. Men maakt eerst eene onjuiste voorstelling, om daarna zich aan gemakkelijke kritiek over te geven. Ja, nog meer. Het bezwaar van te willen beoordeel ...
Schuld en straf - pagina 13
7 die hetzelfde doen, dit punt onbeslist laten, of wel methaphysica erkennende, alleen de scheiding tot in den grond willen doortrekken. Het is hier hetzelfde verschil als bestaat tusschen wie het determinisme laten voortloopen tot levensbeschouwing als b. v. KLIPPEL 20) J en wie het beperken tot ...
Schuld en straf - pagina 28
22 kwam hij onder de macht der zonde; werd hij onvrij; wijl de zonde ingaat tegen 's menschen aanleg, en hij niet in staat is hare kluisters te breken. In dien zin wordt door AUGUSTINUS, LUTHER, CALVIJN de onvrijheid geineend i^^). Eene onvrijheid evenwel, waarmee 's menschen wil zich vereenigt. ...
Schuld en straf - pagina 14
8te plaatsen wat op zeer verschillenden wortel stoelt, is iets anders dan hervorming. En Mr. VAN HAMEL, zelf voorstander van deze denkbeelden en deze methode, stippelde de lijn uit, waarlangs de beweging waarschijnlijk voort zou schrijden: „De ontwikkeling van nieuwe regelen en nieuwe inst ...
Schuld en straf - pagina 15
9 dragen, waarin voor God noch mensch meer plaats is, en blijft alleen het dier. Over die beginselen wensch ik te spreken, en daarbij te doen zien hoe alle schuld wordt geloochend, en dienvolgens % alle strafrecht verdwijnt. Men wil niet hooren van schuld; niet weten van straf. Op allerlei manier ...
Schuld en straf - pagina 29
23 Eveneens is verwarrend, zich determinist te noemen en daarnevens zich een stuk vrijheid of spontaneïteit te reserveeren. Zoo doet MiTTELSTADT. Eenerzijds noemt hij den mensch het „durch und durch unabhangige Glied einer unendlichen Kette vor uns uber diese Erde dahin gegangener Wesen." ns) Maa ...