
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 9
11Israël uit Egypte had geleid, en de stammen tot een nationale en religieuze eenheid had gemaakt door hen te brengen tot Jahveh's dienst. Daaraan wilde men desnoods nog wel toevoegen dat er eenige waarheid kon schuilen in Ex. 3 : 13, waar Jahveh de G o d der vaderen wordt genoemd, en dat ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 10
12Ook de beschouwing van de profeten zelve is inmiddels bezig eene merkbare wijziging te ondergaan. Want weliswaar konden zij over het algemeen vrij wel den toets der kritiek van de toonaangevende richting der Oud-Testamentische wetenschap doorstaan, maar er waren toch ook ettelijke punten ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 11
13voorzegging gebruik maken is dat slechts in den vorm van bedreiging of belofte, niet om metterdaad aan te kondigen hoedanig de loop der gebeurtenissen wezen zal. Daarover oordeelt men tegenwoordig ook anders: voorspelling van de toekomst is een van de meest wezenlijke karaktertrekken van ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 12
14godsdienstgeschiedenis aldus weer te geven w a s : de wet is jonger dan de profeten en de Psalmen zijn weer jonger dan die beide (Reuss). In deze beschouwing komt thans echter een radikale ommekeer. Meer en meer neigt men er toe een hoogeren ouderdom voor de Psalmen aan te nemen; de vraa ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 3
Zeer geachte en zeer gewenschtetoehoorders.In de werkzaamheid der geestelijke factoren die hun invloed uitoefenen en hun kracht openbaren in het leven der menschheid is een soortgelijk verschijnsel op te merken als in het wassen en vallen van het water bij vloed en ebbe zich aanscho ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 4
6 Ik spreek u dus van tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap. W i l t mij wèl verstaan. A l s het tij kentert, dan is het tijdstip aangebroken waarop de vloed zijn hoogsten stand heeft bereikt, en de val van het water intreedt. Dan is het nog lang geen ebbe, hoog staat nog de zee tegen ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 5
7 schelijken geest en het is voor iedere richting onmogelijk wetenschappelijken arbeid te verrichten zonder kritiek. Trouwens, het is niet alleen in de wetenschap dat kritiek geoefend w o r d t ; ook de hoorder eener predikatie die het met de homiletische interpretatie van zijn Leeraar niet eens ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 6
8Immers bij bloote negatie kan het wetenschappelijk streven niet blijven staan. Afbreken alleen schenkt geen wetenschappelijke bevrediging; er moet naar een nieuwen opbouw worden gezocht. En zoo wordt dan die nieuwe opbouw opgetrokken, soms met behulp van een bepaald philosophisch systeem ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 7
9 niet geheel het bezwaar kunnen ontgaan van sommige dingen in verschillend verband meer dan eens te noemen. Daartoe is er te nauwe samenhang tusschen de verschillende vraagstukken en het onderscheiden gebied waarop zij zich bewegen. Ik hoop dat uwe welwillende aandacht mij dit zal willen ten goe ...

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 8
10van Kanaan geleidelijk saamsmolt met de talrijke Baals van de heiligdommen des lands, en de nationale god van Israël werd, op wiens uitsluitende dienst de oudste profeten meer en meer aandrongen. Van dit standpunt der monolatrie werkten zich dan eindelijk de volgende profeten, sedert Arn ...