Verdienste of genade? - pagina 88
grenssituaties en gebeden^**) willen reserveren, maar zo willen spreken in het ganse leven en daarom het meritum bestreden. Daarin komt de diepte der rehgie uit en al is het duidelijk, dat ook in het Rooms-Katholicisme deze grenssituaties niet zullen worden gelocaliseerd en begrensd tot het einde ...
Verdienste of genade? - pagina 32
moede worden, zegt Paulus""). Onvermoeibaarheid vanmt het perspectief van de grote oogst. Het gaat om een erfenis ^^), om een prijs ^^), om een krans ^^), om heerlijkheid "*), om eeuwig leven ®^), om lof, die de mens heeft voor God "**). E n dit alles — om met Didier te spreken — als een morele s ...
Verdienste of genade? - pagina 7
In de geschiedenis van kerk en theologie valt wel nauwelijks één onderwerp aan te wijzen, dat dieper emoties en feller reacties heeft gewekt dan de strijd over de verdienstelijkheid der goede werken. Scherp, bewogen en vrijwel ononderbroken golft de strijd op en neer in de controvers tussen Rome ...
Verdienste of genade? - pagina 18
religiose Bedeutung haben können"^^). Daarom slechts het „sola fide" als manifestatie van het menselijk „Scheitem", omdat „alle selbsteigene Sein tuid Werken des Geschöpfes als solches Sünde ist" •''''). Wel komt men' met deze analyse — overmacht en exclusieve transcendentie — niet uit en ontdekt ...
Verdienste of genade? - pagina 62
men thans met zoveel nadruk over het katholieke „sola fide, sola gratia" hoort spreken, formules, die volgens Küng orthodox kunnen worden verstaan-^®®), om:dat het „alleen" is „eine sinnvoUe Verdeuthchung des Satzes Röm. 3, 28" en . . . het concilie van Trente „wollte nichts gegen die Formel an s ...
Verdienste of genade? - pagina 21
kort gezegd: of het ging om de een of andere vorm van annihilering der menselijkheid. Ging het in de Reformatie om de leuze: „God alles — de mens niets"? Is dat de sleutel voor het verstaan van de Reformatie en haar felle kritiek op het verdienste-begrip? Ging het om een ontologie, die het humanu ...
Verdienste of genade? - pagina 11
vermaan van deze Heer: „Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was?" ^). En stond — aldus de gedachtengang van de reformatoren — 'dit woord niet in direct en evident verband met vele andere woorden, waarin de gratuïteit van de genade boven alle twijfel werd verheven: „Wat he ...
Verdienste of genade? - pagina 12
maar van de kwade: zij verdienen dood en gericht"). ' ' Men beleeft de onmogelijkheid van de verdiensten vanuit de woorden van Christus en zijn apostelen en die woorden worden aangehaald tegenover wat men dan noemt de droom van het verdienen, waardoor Christus begraven wordt ^ ) . Als vanzelf zie ...
Verdienste of genade? - pagina 72
der gleichen Linie", hetgeen zou leiden tot gevaarlijk synergisme, maar wel is de mens niet een „Stuck Holz oder ein Stein"^^^) en kan hij in het verlossingswerk worden ingeschakeld. Dat houdt niet in een speelruimte voor menselijke activiteit en vrijheid, waar God buiten zou staan ^^''), want de ...
Verdienste of genade? - pagina 60
uitspreekt: de onmogelijkheid der individuele heilszekerheid. De zwakheid wordt aangevoerd tegen de zekerheid der Reformatie en het principiële verschil met de Reformatie wordt algemeen hierin gezien, dat Rome wel en de Reformatie niet de menselijke medewerking in rekening brengt. Stakemeier spre ...