GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
Verdienste of genade?
Verdienste of genade? - pagina 86

Verdienste of genade? - pagina 86

naar het mysterie van Zijn offer en gehoor2aamheid. Hier aarzelde men niet „dienst" en „verdienste" op het allernauwst met elkaar te verbinden. Daarin lag dan een aanrakingspimt met Rome, dat eveneens in allerlei officiële uitspraken over die „merita Christi" bleef spreken. Dit aanrakingspunt teg ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
323 woorden
Verdienste of genade? - pagina 30

Verdienste of genade? - pagina 30

leven erven" ''^). Honderdvoudig — naai- Markus — dat is ook onevenredigheid, overvloed en verrassing, maar het is de verrassing in de correspondentie tussen menseUjke daden en loon. Er is een terugontvangen, gelijk dat van de slaaf, die, naar Paulus' woord, al het goede, dat hij gedaan heeft, za ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
324 woorden
Verdienste of genade? - pagina 23

Verdienste of genade? - pagina 23

illes, de mens niets", soms gebruikt als expressie van totale afhankelijkheid, willen uitbouwen tot een ontologie der annihilatie? Het tegenover overmoed gehanteerde woord van Jesaja over volken, die als „niets" zijn voor Hem, nietig en ijdeP^) en over machthebbers, die Hij overgeeft tot vernieti ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
324 woorden
Verdienste of genade? - pagina 17

Verdienste of genade? - pagina 17

En ook al leidde dit niet — men denke aan het Calvinisme — tot quiëtisme, het werd niet duidelijk, waarom dat niet het geval was, met name wanneer iedere schakel van het Christelijk handelen uit de sfeer van de verdienstelijkheid werd weggerukt. Daarmee meende men het eigenlijke motief van het re ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
327 woorden
Verdienste of genade? - pagina 13

Verdienste of genade? - pagina 13

wordt, dat er ook maar énige relatie zou bestaan tussen het aanvaarde meritum en de door Paulus zo fel afgewezen roem. Rome wil kerk van Christus zijn en met Paulus de genade eren, de roem als irreligieus afwijzen. Men verwijt de Reformatie de ongerechtvaardigde en uiterst pijnHjke identificatie ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
328 woorden
Verdienste of genade? - pagina 29

Verdienste of genade? - pagina 29

nunft, wanneer hij handelt over het „Widerspiel des Prinzips der SittHchkeit", nl. het motief der zaHgheid, dat er toe bijdraagt „die Sitthchkeit ganzlich zu Grunde zu richten"''''). Een reine, gedesinteresseerde ethiek van pHchten heeft uiteraard gemakkelijk spel, wanneer ze zich uitput in het o ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
332 woorden
Verdienste of genade? - pagina 57

Verdienste of genade? - pagina 57

een andere Adsie op de sleutelmacht, maar dan niet vanuit een individualistische loochening van alle „tusseninstanties", maar vanuit de visie op het evangelie, op de verkondiging van het evangelie als echte sleutelmacht en als echte absolutie. Daarin had de Reformatie uitzicht niet op een geringe ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
336 woorden
Verdienste of genade? - pagina 63

Verdienste of genade? - pagina 63

heeft gesteld.'^'*"). Maar deze aarzeling fungeert verder niet en rustig vervolgt Küng: Trente reageerde „auf die extrinsezistische Übertreibung mit Recht scharf" en „auf den massiven Angriff der Reformatoren folgte ein ebenso massiver Gegenangriff" ^°^). Het ging z. i. tegen de uitwendige exclus ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
336 woorden
Verdienste of genade? - pagina 76

Verdienste of genade? - pagina 76

toe het feest van Maria als middelares van alle genade te vieren ^^), maar het gaat altijd om de zin, die men aan deze woorden toekent. De uitdrukking „oorredemptrix" werd door Pius IX éénmaal, door Pius XI meermalen, maar niet in officiële stukken gebruikt. Pius XII heeft zich hiervan tot nu toe ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
336 woorden
Verdienste of genade? - pagina 22

Verdienste of genade? - pagina 22

odit punt de breuk te continueren. Immers: zulk een annihilatie is — in welke vorm ook — met het evangelie in flagrante strijd. Wat moet men met het woord „annihilatie" of „devaluatie" beginnen ten overstaan van de verkondiging van de Immanuel en van Paulus' woord over de mensenHefde, de p ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
338 woorden
van 10