Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 94
86 . . . in slagen, het kind schrijflust en schrijfbekwaamheid bij te brengen, hoe meer we het stuwen in de richting van het niett lauttreue woord... Een goed getraind en gescherpt visueel opa nemingsvermogen is hier noodig, met „spellingiconscience" en „spellingtpride"... Er moet het sterke verl ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 104
96 nieuwigheden over; terwijl uit de laatste alinea feitelijk heel de oude leer weer kan opgerakeld worden: „enige algemeen gebruike? like bastaardwoorden worden in de spelling geheel verneder* landst". Van de voorbeelden noem ik slechts boeket, faljiet; „en enkele andere" laat voldoende ruimte v ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 109
101 nog, wat mijn vriend Karsemeijer in de a.sr. Rotterd. opdischte: „Ons huidig buigingssysteem ( i s ) . . . de doorwerking van de zuur* desem van heidense [gespatieerd door K.] Renaissance en Hurna* nisme, die gepoogd hebben,... een dam op te werpen tegen de natuurlijke ontwikkeling van de taa ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 91
8320 Dr. MoUer acht na een 30, 40 jaar nieuwe wijziging van de spelling vanzelfsprekend. Handd. St.iGen. 19334934 II 2170. 21 Het Nederlandsch Bijbelgenootschap heeft zich daarover uit* gesproken; en zijn bezwaren vonden weerklank in de christelijke pers en in de Tweede Kamer. Handd. a.v. ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 75
AANTEEKENINGEN Hierbij is van enkele gegevens gebruik gemaakt, die eerst tot mijn beschikking kwamen in den tijd tusschen het uitspreken en het drukken der rede. 1 Handd. St. Gen. 1933*1934 II 2140: — „ik geloof, dat het ook een hoogleeraar is". Enz. Het opmerkelijke is volstrekt niet, dat de min ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 135
127 enig onderwijs in de grammatika van de moedertaal genoten tot ik op de universiteit kwam." Ik zou ook uit eigen ervaring en waarnemingen kunnen spreken. 214 Bv. „Holtvast"; zie aant. 33. 215 Ik herinner mij een eindexamenopstel met 70 maal je in naar schatting 60 regels wijd en groot schrift, ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 112
104 met beschrijving in Onze Taaltuin 3, 33 vlgg. — De toevoeging over nominatief gelijk aan accusatief ontbreekt niet alleen bij Royen nooit, maar evenmin bij eenig ouder of jonger KoUewijns propagandist, comparator of niet. — Het functiebesef blijkt bij het gebruik der pronomina als hiphem, zip ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 106
98 gevallen niet dienen: het is te plomp, en je verdraagt geen vol accent. (Dat alleen is al een afdoende reden, waarom wij het stel: subj. gij, ge, obj. U onmogelijk aan Kollewijn ten offer kunnen brengen). — Dat het bezittelijke voornaamwoord hun niet meer een hen naast zich had, dwong niet tot ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 103
95 De laatste is nog critischügematigd: aan pieano, vieool, lini[e?]aal, rievier, tietel, en dgl. kan „hij zelf ook niet wennen". Taal en Spelling, enz. 43. — Consequenter ging Buitenrust Hettema te werk: nasie, nasjonaal of naatsjonaal, vernasjonaliezéren, bie* blieoteek, zjenie, dieakonie, dier ...
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 93
85 selen, hoofdstuk IV. In § 4 betoogde hij, dat het stille lezen met zijn oogsprongen de snelste en beste leesmethode is; in § 5, dat de leerlingen der KoUewijnsschool levenslang achterlijke lezers blijven. Die overtuiging was gegrond op zeer talrijke, meest En* gelsche en Amerikaansche onderzoe ...