GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

142 resultaten
Filteren
van 15
1934-10-20
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 53

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 53

45 eerst door „verstening" werd in de 18de eeuw: men denke eens aan de verzuchting van Van den Bosch."^ De „schrijftaal", zoo betoogde De Vooys eerst, bestaat niet, er is allerlei gangbare geschreven taal. De tegenhanger verrast dan niet te zeer: de „spreektaal" bestaat ook niet; er is veel gesch ...

Rectorale redes
J. Wille
358 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 58

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 58

50Waarom zouden wij ook nog trachten de „vlottende grenzen" tusschen beide tot zekere stabiliteit te dwingen? Laat overloo* pen, wat er neiging toe heeft: zulke overgangen hebben in allerlei talen en perioden plaats gehad. Een groote moeilijkheid ligt voor de jeugd — zelfs nog voor die het ...

Rectorale redes
J. Wille
358 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15

7 thans al verkregen schijnen te hebben, zal oneindig veel grooter afstand brengen tusschen het gedrukte woord van morgen en dat van gisteren, dan De Vries en Te Winkel gescheiden houdt van Siegenbeek. Men verdoezelt dat nu stellig met opzet bij de hon* derd maal herhaalde (of nageprate) vergelij ...

Rectorale redes
J. Wille
356 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 117

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 117

109 114 a.w. 1894, 280. 115 Tweern. Tijdschr. 3e jg. (1897) II 416 vlgg: De Spelling^ kwestie. Het stelde tegen het vonnis „allemaal gekheid" de onderteekening van vier professoren (432, vgl. 420), en eindigde in de klacht over onverschilligheid en onkunde (435). 116 a.w. 429. 117 Men zie de broc ...

Rectorale redes
J. Wille
355 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27

19 Het betrekkelijke welke, waartegen Roorda al geijverd had'* — men kan het ook, als alles, misbruiken'" —, werd eerst lang af> gewezen met de constateering: „komt in de spreektaal niet voor", maar verkreeg daarna een halve toelating, voor redevoering en wetenschappelijk betoog. Het eerste vo ...

Rectorale redes
J. Wille
353 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 59

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 59

51 en toch hebben zij op de afschaffing daarvan alle krachten ge* concentreerd. Des achten zij al zoo goed als begraven. Hun doel is zeer duidelijk, der in den kortst mogelijken tijd den weg van des uit te zenden. Dit gebeurt op de meest vernuftige wijze: men laat het gebruik volkomen vrij, doet ...

Rectorale redes
J. Wille
353 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 55

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 55

47 vermeld te worden. Wie ze wel uitspreekt en leest, pleegt „fetisch* dienst van de letter". In hoogbejaarde leeken is dat nog ver* schoonbaar; maar dat een onderwijzer, die overigens nog wel „op nieuw taaistandpunt" stond, dit nog niet wist! „Terwijl hij toch weet, dat van de beschaafdsprekende ...

Rectorale redes
J. Wille
352 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 129

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 129

121 1*^6 Ik had liever de letters niet verklaard; maar het is onbehoor* lijk, zijn lezers raadselen op te geven. Ziehier, wat ik bedoel. Bui* ten A. B. valt al wat plat, of plechtig, of poëtisch bijzonder is. Vgl. o.a. De Vooys, Tk. Opst. I 58=9. — Of zullen wij zeggen persoonlijk buitensporig? H ...

Rectorale redes
J. Wille
351 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17

9 teele onderzoekingen bij leeren lezen en schrijven, evenals bij het onderhouden daarvan, veel belangrijker dan de auditieve^*; hoe zou trouwens ook anders de gemiddelde Franschman ooit de kunst meester worden, de o^klank op 30 en de èsklank op 55 manieren te schrijven, en altijd als o en è te h ...

Rectorale redes
J. Wille
351 woorden
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 40

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 40

32 aanstonds zeer nadrukkelijk deed in zijn Pleidooi voor de Moeder^ faal (1893) Dat is Taco Roorda. Door dezen vinden we het h o o f d b e* g i n s e 1 der vereenvoudigers reeds in 1857 scherp en volledig ge« formuleerd: „de grammatische vormen en regels van elke spreek:: taal zijn vast" — zij k ...

Rectorale redes
J. Wille
351 woorden
van 15