![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 53](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/53-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 53
45 eerst door „verstening" werd in de 18de eeuw: men denke eens aan de verzuchting van Van den Bosch."^ De „schrijftaal", zoo betoogde De Vooys eerst, bestaat niet, er is allerlei gangbare geschreven taal. De tegenhanger verrast dan niet te zeer: de „spreektaal" bestaat ook niet; er is veel gesch ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 58](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/58-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 58
50Waarom zouden wij ook nog trachten de „vlottende grenzen" tusschen beide tot zekere stabiliteit te dwingen? Laat overloo* pen, wat er neiging toe heeft: zulke overgangen hebben in allerlei talen en perioden plaats gehad. Een groote moeilijkheid ligt voor de jeugd — zelfs nog voor die het ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/15-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15
7 thans al verkregen schijnen te hebben, zal oneindig veel grooter afstand brengen tusschen het gedrukte woord van morgen en dat van gisteren, dan De Vries en Te Winkel gescheiden houdt van Siegenbeek. Men verdoezelt dat nu stellig met opzet bij de hon* derd maal herhaalde (of nageprate) vergelij ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 117](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/117-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 117
109 114 a.w. 1894, 280. 115 Tweern. Tijdschr. 3e jg. (1897) II 416 vlgg: De Spelling^ kwestie. Het stelde tegen het vonnis „allemaal gekheid" de onderteekening van vier professoren (432, vgl. 420), en eindigde in de klacht over onverschilligheid en onkunde (435). 116 a.w. 429. 117 Men zie de broc ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/27-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 27
19 Het betrekkelijke welke, waartegen Roorda al geijverd had'* — men kan het ook, als alles, misbruiken'" —, werd eerst lang af> gewezen met de constateering: „komt in de spreektaal niet voor", maar verkreeg daarna een halve toelating, voor redevoering en wetenschappelijk betoog. Het eerste vo ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 59](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/59-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 59
51 en toch hebben zij op de afschaffing daarvan alle krachten ge* concentreerd. Des achten zij al zoo goed als begraven. Hun doel is zeer duidelijk, der in den kortst mogelijken tijd den weg van des uit te zenden. Dit gebeurt op de meest vernuftige wijze: men laat het gebruik volkomen vrij, doet ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 55](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/55-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 55
47 vermeld te worden. Wie ze wel uitspreekt en leest, pleegt „fetisch* dienst van de letter". In hoogbejaarde leeken is dat nog ver* schoonbaar; maar dat een onderwijzer, die overigens nog wel „op nieuw taaistandpunt" stond, dit nog niet wist! „Terwijl hij toch weet, dat van de beschaafdsprekende ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 129](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/129-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 129
121 1*^6 Ik had liever de letters niet verklaard; maar het is onbehoor* lijk, zijn lezers raadselen op te geven. Ziehier, wat ik bedoel. Bui* ten A. B. valt al wat plat, of plechtig, of poëtisch bijzonder is. Vgl. o.a. De Vooys, Tk. Opst. I 58=9. — Of zullen wij zeggen persoonlijk buitensporig? H ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/17-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17
9 teele onderzoekingen bij leeren lezen en schrijven, evenals bij het onderhouden daarvan, veel belangrijker dan de auditieve^*; hoe zou trouwens ook anders de gemiddelde Franschman ooit de kunst meester worden, de o^klank op 30 en de èsklank op 55 manieren te schrijven, en altijd als o en è te h ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/40-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 40
32 aanstonds zeer nadrukkelijk deed in zijn Pleidooi voor de Moeder^ faal (1893) Dat is Taco Roorda. Door dezen vinden we het h o o f d b e* g i n s e 1 der vereenvoudigers reeds in 1857 scherp en volledig ge« formuleerd: „de grammatische vormen en regels van elke spreek:: taal zijn vast" — zij k ...