De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 309
S T R Y D OMDIEORDESOns waardeer die Nasionaal-Sosialistiese insig, dat die volk iets besonders, iets unieks, iets met een 'n eieaard is. (...) Ook het die Nasionaal-Sosialisme reg met sy bewering dat die volk 'n organiese eenheid, 'n organisme is. Die volk is meer as die opt ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 311
[35] Prof. dr. L.}. (Wikus) du Plessis. ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 312
S T R Y D OM D I EORDESGezien de betrokken belangen, ideële tegenstellingen en personages een onmogelijke opdracht.Toen riep hij een massaal volkscongres bijeen, met de bedoeling de kibbelende voormannen tot samenwerking te laten dwingen door de achterban (juni 1941). Ook dat misluk ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 313
S T R Y D OMDIEORDESder Merwe en de Calvinistenbond - juist als een uitnodiging tot eensgezindheid. 'Calvinisme' werd de term op grond waarvan de gehele 'christelijk-nationale beweging' verenigd moest worden. Een goed klinkende identiteitsleus, waaromheen Du Plessis de mobili ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 315
S T R Y D OMDIEORDESrepubliek die het tehuis zou zijn voor het opbloeiend Afrikaner volk en zijn cultuur en waar ieder gelukkig en welvarend zou leven.71 Het was een geloof in de maakbaarheid van een betere wereld, beleefd met schrille tonen, tegen de dagelijkse ellende en ma ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 314
S T R Y D OM D I EORDESgeheten zal worden, proclameerde Du Plessis, en het calvinisme moet zich daaraan aanpassen. Zijn zinnen stonden bol van kuyperiaanse termen als wetskringen, scheppingsorde en organisch. Heel helder of concreet maakten die zijn schrijven niet. Zoveel is duideli ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 316
BROEDERTWISTrealisering van het Afrikaner nationaal ideaal. Eén op de drie Afrikaners bleven alle jaren Smuts trouw, terwijl de grote meerderheid van de overigen vroeger of later Malan volgde op de weg van de parlementaire democratie. Niet alle Afrikaner nationalisten waren als de toneelsp ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 317
BROEDERTWISTstaatsinrichting van de Voortrekkerrepublieken, waar de 'volksstem' het hoogste gezag had.85 Zijn collega C.). H. de Wet en de Pretoriase gereformeerde predikant dr. P. J. S. de Klerk (beiden waren ooit gepromoveerd aan de v u ) bestreden de dominantie van het volk: de bijbel e ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 319
BROEDERTWISTslotte al zijn politieke functies neer. Ook L. J. du Plessis werd door de partijtop, met name ook door dr. D. F. Malan, naar de zijkant gemanoeuvreerd. 88 Tijdelijk slechts, zoals we gezien hebben: in 1940-1941 vervulde hij opnieuw een centrale rol in de strijd tussen de H N P ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 320
BROEDERTWISTbiograaf constateerde dat dit hem tot een 'vereensaamde politikus' maakte. 93 Die eenzaamheid was niet beperkt tot het politieke terrein. In 1945 nam de synode van de Gereformeerde Kerken een klacht tegen De Wet wegens dwaalleer in behandeling. Aan die zaak kwam in februari 194 ...