GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vijandschap, geen meeningsverschil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijandschap, geen meeningsverschil

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door wien werpen ze dan uw zonen uit? Matth. 12 : 27.

Er ligt groote spanning in Mattheus 12: daar wordt aan een „d i s p u u t" de profetie over de onvergeeflijke zonde vastgeknoopt door den eenige, die nooit in overdrijving is gevallen. De farizeeën en andere vijanden hebben het wonder van de genezing van een stakker door den Heiland „verklaard" op een andere manier, dan „het volk" geloofde. Hij daar? Hij doet wel alsof hij den duivel bestrijdt, maar*het gevecht is een schijngevecht: feitehjk is hij een compagnon van de hel.

Vanwaar die heftige oppositie?

Verbeeld u nu maar niet, dat deze opponenten, door zóó te argumenteeren, nu alleen maar „intellectueel" afstand van den Nazarener nemen. Profetie en genezingsdienst zijn in den bijbel één: beide beteekenen — vooral bij den Messias in den bijbel herderschap: is de weide niet het Woord, en dient het t e e k e n niet als teeken bij het Woord ? Door Christus als duivelbekamper-zonder-zedelijken-emst uit te jouwen, maken ze meteen zich van zijn genezingswonderen af, die toch eveneens, ' voor z ij n ambtsbesef, behalve profetische spraak, ook h e r d e r s - verrichtingen waren. Maar hij heet een verkapt godslasteraar, en al die „volksverhalen" (-!) over genezingen e.d. kunnen worden afgedaan met een verwijzing naar duivelskunstenaars.

O zeker, daar zijn natuurlijk wonderen. Wie psalm 29 opzegt, waarin zevenmaal de bath-kol (Gods groote stem) wordt vernomen, wie maar zegt: baz, bazjah, mas, masjah, kas, kasjah, sjarlai en amorlai", die kan — de Talmud spreekt ervan — daarmee reeds heel wat kwalen bezweren; en exorcismen met kruiden en geprevelde formulen (b.v. bar-tit, taar-tema, bar-teca, en nog wat), daarvan hebben ook wel kennissen van deze geleerde tegensprekers van den Nazarener verstand (Matth. 12 : 27). Men zal zich niet verder op dit terrein begeven, o neen; maar als die man daar 'n combinatie is van compagnonschap met den Booze, en verder van velerlei ongecontroleerde waarzeggerskunsten, nu, dan weet men genoeg. Hij heeft duivelen uitgeworpen? Zieken genezen? Pardon, de kerkeUjke keuring moet toch een genezing eerst constate e-r e n ? En in één geval is die hem geweigerd. Joh. 5: e man die zich toen genezen verklaarde was een sabbathsschender, ook al door den funesten invloed van dezen duisterling uit Nazareth; toen is dan ook de absolutie, die na kerkelijke verificatie pleegt te volgen met de formule: ga heen en zondig niet meer", aan den beweerden genezen man onthouden (Joh. 5 : 10). Ja, nu u daar tóch over spreekt, toen heeft die wonderdoener van Nazareth meteen maar zélf voor pries£er-keurmeester-genezingsverificateur gespeeld, en den man zélf absolutie gegeven met de formule, die den priester toekomt tegenover gedoopte proselieten en mirakuleus genezen patiënten (Joh. 5 : 14). Het was toen óók al niet pluis, en, weet u 't nog, ook toen is al gesproken van blasphemie (Joh. 5 : 18). Ook toen al had hij zoo iets als een Daniëls-profetie over den Menschenzoon en over doodenopstanding in den mond (Joh. 5 : 25— 29, vgl. Dan. 12 : 1—3). Het is met hem evenwel ook als bijbel-uitlegger nog nooit in orde geweest; altijd is hij bezig met profetieën, die een ander als verzegeld kent; het is theologisch' (!) dan ook-veel voornamer en getuigt van veel meer eruditie, te zeggen: k kan zooiets niet lezen (Jes. 29 : 11): et is verzegeld. Wat God zelf in zijn ondoorgrondelijke wijsheid verzegeld heeft (Dan. 12 : 4), zou déze man dat willen ontsluieren ? Zou hij een boek met zeven zegelen kunnen openmaken, (vgl. Openb. 5:5)? DEZE „•ouderlingen" en Schriftgeleerden verzekeren: een sprake van! Wonderdoener-charlaton, duivelskunstenaar! Het probleem van Matth. 12 is opgelost.

Het is goed voor ons, dat de Schrift ons doet zien, dat de Goede Herder over heel de linie en in a.1 zijn ambten tegelijk weersproken is, opdat wij de eenheid van het herders ambt zouden zien. Zijn wonderen, zijn prediking, zijn offer, dat alles valt onder het herderschap. En niemand is in staat daarvan alleen maar intellectueel zich te distancieeren. Wie het doet, die doet het met zijn hart, zijn „ik", zijn levenscentrum.

Daarom juist sprak hij van deonvergeef-1 ij k e zonde: ze is volharding in het kwaad der vijandschaD ook in de laatste openbaringsphase: die van den Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Vijandschap, geen meeningsverschil

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 januari 1950

De Reformatie | 8 Pagina's