GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 10

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

8

publieke leven behooren 17.) In de eerste voordracht, 13 Januari 1902 gehouden, trachtte DeUtzsch nog alleen aan te toonen, hoe al datgene waar Israël roem op droeg, zyn Urgeschichte en Monotheïsme, zijn Sabbathsrust en Jahvenaam, zijn angelologie en demonologie, zijn Scheöl en Paradys evengoed in Babel waren te vinden en grootendeels aan Babel waren ontleend 18). Maar in de tweede overdracht, die een jaar later plaats vond, ging Delitzsch, geprikkeld door de critiek der „Alttestamentler," gelijk hij ze noemt, nog veel verder. Nu was het er hem niet meer om te doen de geestelijke afhankelijkheid van Israël in het licht te stellen, maar richtte de aanval zich rechtstreeks op het geloof aan de Openbaring Gods, die aan Israel is geschonken 19). De voortreffelijkheid van Babel's rechtsorde en ethiek werd hoog boven Israel's Thora verheven; Israel was niets dan een Abklatsch van Babel; het stond met zijn bloedwraak, met zijn zinnelijk Hooglied, met zijn particulalistischen nationaalgod zelfs èn zedelijk èn religieus op lager peil 20.) Dat deze stoute aanval op de Schrift niet onbeantwoord kon blijven, spreekt van zelf. In tijdschriftartikels en brochures — hun getal steeg tot over de honderd — koos men vóór of tegen Delitzsch partij. De Duitsche Keizer zelf wierp zijn keizerlijk woord in de weegschaal 21); de beroemdste Assyriologen, ik noem u slechts de namen van Oppert, den patriarch der Assyriologie, Jensen, Hommel, Lehmann, Hilprecht, Bezold en Zimmern 22), oefenden critiek op Delitzsch' hypothesen; theologen van allerlei schakeering, professoren en predikanten, roomsche pastoors en joodsche rabbi's gordden de wapenen aan 23). Het woord van verzoening, door Giesebrecht en Jeremias gesproken, ging in het wapengekletter te loor. Het was een strijd, die een steeds bitterder karakter aannam en de minachting, waarmede Delitzsch en de zijnen aan de „Alttestamentler" de grofste onkunde op het gebied der Assyriologie verwijten, wordt slechts geëvenaard door den bijtenden spot dezer „Alttestamentler" over het feit, dat Delitzsch zelfs den tekst van het 6e gebod niet juist in het Hebreeuwsch had geciteerd 24). Nu de nevelen allengs optrokken, mag zonder overdrijving worden geconstateerd, dat de critiek door Assyriologen en Theologen beide op detailpunten uit Delitzsch' voordrachten geoefend, raak is geweest. Niet alleen dat Delitzsch in de latere uitgaven van zijne voordrachten niet onbelangrijke veranderingen heeft moeten aanbrengen, maar hy heeft ook moeten erkennen, dat de grove afgoderij van Babel's

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's