Jaarboek 1986-1987 - pagina 21
W.O. en H.B.O. samen op weg?^ Inleidende opmerkingen W.o. en h.b.o., samen op weg? Een thema dat gezien de recente ontwikkelingen niet misstaat bij de opening van het academisch jaar aan een instelling van w.o.. w.o en h.b.o., samen op weg?, khnkt dat niet wat vrijpostig van de zijde van iemand v ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 22
het w.o. als geheel behoef ik evenmin veel te zeggen. Er lijken hierbij tamelijk divergente tendenties op te treden. Enerzijds lijkt het w.o. nogal sterk aangeslagen door de serie: herprogrammering, 2e fase perikelen, TVC-operatie resp. Krimp & Groei. Anderzijds komen er constructief bedoelde ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 23
centraliseerde én gedeconcentreerde besturingsorganisaties en -systemen. Dit gaat mede gepaard met de groeiende overtuiging dat wijzigingen in het omgevingskader vragen om flexibiliteit en diversiteit in het onderwijs, en zeker niet alleen in het initiële onderwijs. Dit is noodzakelijk wil het (b ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 24
muleert de HOAK-nota deze laatste aldus:^) * de voorbereiding van mensen op een plaats in de samenleving met inbegrip van het realiseren van de maatschappelijke behoefte aan hoger opgeleiden * de individuele ontplooiing van de studerenden * het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van de ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 25
recht. Naar de overheid toe betekent dit m.i. minder dirigerend gedrag, minder ambtelijke bureaucratie, minder gedetailleerde regelingen en circulaires. Het accent moet verschuiven naar constituerend gedrag, indirecte instrumenten en een meer integrale benadering vanuit het ministerie. Naar de in ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 26
daarom hoogstens een psychologische meerwaarde hebben. Veel belangrijker is dat het bedrijfsleven zelf initiërend gaat participeren in het opzetten van nieuwe studierichtingen, onderzoekswegen, dure apparatuur en dergelijke. (3) 'W.o. en h.b.o. in perspectief?' De derde kanttekening betreft de re ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 27
van het beroepenveld bij de besluitvorming aangaande de curricula van tenminste die studierichtingen die een bepaald civiel effect beogen. Ook moet er een kaderwetgeving komen van de zijde van de rijksoverheid ter zake van de financiering, de onderwijskwaliteitscontrole, de medezeggenschapsverhou ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 28
3) In de derde plaats ben ik van mening dat een mtegrale mvoermg van de HOAK-filosofie pas mogelijk wordt, wanneer ook in financieel opzicht de lijnen consequent worden doorgetrokken. Dit geldt met name het bekostigingssysteem. Men moet toewerken naar een stelsel waarin het departement als het wa ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 29
stroomselectie door de instellingen toch aantrekkelijker. Verder is zeker dat een goede voorlichting over de beroepsperspectieven aantrekkelijker is dan geboden of verboden. Ook kan een verdere differentiatie in de vereiste cursusgelden het evenwicht tussen aantal studenten en opleidingscapacitei ...
Jaarboek 1986-1987 - pagina 30
tie en ver doorgevoerde autonomie voor de componenten, waarin de coördinatie geschiedt door een geprofessionaliseerde project(en)organisatie. Ten einde de universitaire integratie te garanderen is er tegelijkertijd een stringente doch strategische planning nodig. Dit laatste betekent een globale, ...