![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 101](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/101-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 101
§1 suprema necessitas konden voorkomen, waarin bigamie geen zonde was, ai zou hij zelf nooit den raad geven, om tot dit redmiddel de toevlucht te nemen. „Es ist nicht verboten, dasz ein Mann nicht mehr denn Ein Weib durste haben; ich künnte es noch heute nicht wehren, aber rathen wollt ichs nicht ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 102](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/102-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 102
92lijken dus alleen naar keizerlijk en niet naar Goddelijk recht verboden w^aren, blijkt afdoende uit zijn Predigt von ehelichen Leben, w^aar hij zegt: „so wrill ich dir zahlen die Personen, die Gott verboten hat, namlich : mein Mutter, mein Schwester u. s. w. Dieser Person kann ich keine ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 103](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/103-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 103
93 Geschichte der Reformation, Gotha, 1884, Bd. p. 170). Nadat Denifle's werk verschenen was, heeft de Jezuïet H. GRISAR in de Historische Jahrbücher der Görresgesellschaft Bd. XXVI, Jahrg. 1905, p. 479—507 aan dit onderwerp een afzonderlijke studie gewijd: ,Der gute Trunk' in den Lutheranklagen, ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 104](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/104-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 104
94 te gast zijnde bij vrienden, „schvvere, üppige, luxuriöse Kost" of „alte schwere Weine" gebruikt had, dan vertoonden zich terstond dyspeptische verschijnselen (zoogenaamde Katzenjammer). „Das hat ihn und mit grossem Unrecht bei seinen Gegnern in den Ruf eines Trinkers gebracht" (p. 128). Zie v ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 105](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/105-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 105
95 *•'>) DENIFLE, Luther, P, p. 740 en v.v., waar hij een citaat aanhaalt uit Luther's geschrift Von den Jaden and ihren Lügen (Luthers Werke E. A. 32, 260, 261, waar Luther zegt „Denn es ist besser eine lebendige Sau sein weder ein ewig sterbender Mensch". Het citaat is echter geheel uit zijn ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 106](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/106-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 106
96 derung auf Dölliger's Lutherskizze, waarvan in 1890 een tweede druk verscheen door Th. Kolde bezorgd. 52) Ik noem hier alleen DR. A. EBRARD, Janssen und die Reformation in de Algemeiner conservativer Monatschrift für das Christliche Deutschland, Leipzig, 1882, April- en Meinummer; en van denze ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 107](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/107-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 107
91 methode was. Denifle beantwoordde de critiek van Harnack en Seeberg in zijn Luther in rationalistischer und christlicher Beleuchtung, 1904. Hierna volgden Prof. JUL. BAUMANN, Denifle's Luther und Luthertum vom allgemeinwissenschaftlichen Standpunkt aus, Langensalza, 1904, die in algemeenheden ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 108](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/108-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 108
98 Hoezeer deze critiek van Protestantsche zijde doel heeft getroffen, blijkt wel het duidelijkst, wanneer men de biografie van Luther inziet, die door HARTMANN GRISAR, S. J. professor te Innsbruck, in 1911 in het licht is gegeven, want Grisar heeft op bijna alle punten, waarover de strijd liep, ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/109-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 109
^99 fuerit". Zie voorts G. BOSSERT, Württemberg und Janssen, Bd. I. p. 158 en v.v., die 't eerst op deze vergissing van Döllinger de aandacht vestigde. 58) Het opschrift luidt dan ook: „Confessio piae doctrinae, quae nomine illustr. princ. ac dom. Christophori Ducis Wirtembergensis, per legatos e ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 110](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/110-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 110
100 '•«) J. JANSSEN, Ein zweites Wort an meine Kritiker, p. 73, 74. ••'*) Luther schrijft in den brief van 28 Aug. 1530 aan Melanchthon : „Nam si vim evaserimus pace obtenta dolos ac lapsus nostros facile emendabimus, quoniam regnat super nos misericordia eius" (ENDERS, Luthers Briefwedisel, 8, 2 ...