GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

192 resultaten
Filteren
van 20
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome
1910-10-20
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 121

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 121

Ill lige Geist gelehrt" (Theol. Stud, und Krit. Jahrg. 1904, Heft 4, p. 617). Van niet minder belang is de tweede vraag, gelijk ook DENIFLE, Luther, V-, p. 426 opmerkt, wanneer deze bekeering moet worden gesteld. Ook hierover gaan de meeningen zeer uiteen. Gewoonlijk neemt men aan (zoo o.a. LOOFS ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
402 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 122

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 122

112 Over het feit zelf, dat Luther in 1515 reeds tot verandering was gekomen, kan trouwens ook geen verschil bestaan, want ieder die dezen commentaar op de Romeinen heeft ingezien, stemt toe dat Luther hier een geheel ander standpunt inneemt dan de Roomsche Theologie. Bevestigd wordt dit bovendie ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
409 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 123

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 123

113 zijn het hierover eens, dat de bekeering van Luther nog vroeger gesteld moet worden en in elk geval zeker heeft plaats gevonden, voordat Luther met zijn eerste voorlezingen over de Psalmen begon, die hij van 1513—1515 heeft gehouden. Luther zelf heeft, gelijk ook FiCKER, in zijn Einleitung, B ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
415 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 124

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 124

114 Luther bij Psalm 32 : 1 de woorden van Paulus uit Rom. 1 : 17 aan en verklaart ze aldus: „sed per Euangelium suum ipse de coelo revelavit et quomodo ab ista ira salvi fieremus, et per quam iustitiam libraremur, scil. per Christum:' (W. A. 3, 174). Er kan dus wel geen twijfel over bestaan, dat ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
426 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 125

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 125

tI5 pen. En dat dit geen willekeurige hypothese is, om het latere bekeeringsverhaal van Luther te handhaven, maar een wettige gevolgtrekking uit de oudste bronnen zelf, blijkt niet alleen daaruit, dat Luther telkens in dezen Psalmencommentaar den brief aan de Romeinen aanhaalt, maar vooral daarui ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
409 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 126

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 126

|i4ii!-4-Mujjij»i|ipii. mmvmuM^^m^^mmmmmmv^Knmmmmtimm116 woord van Habakuk zou zijn ingevallen: „der gerechte wirdt seines glaubens lebenn" — een verhaal, dat Luther's zoon beweerde van zijn vader zelf vernomen te hebben (zie KÖSTLIN-KAWERAU, Luthers Leben, I, 749) —, mist op zich zelf ree ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
408 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 127

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 127

117 war", gelijk Boehmer t. a. p. het uitdrukt; of gelijk Köstlin-Kawerau zegt, toen reeds bijzondere aandacht geschonken had aan „den für ihn so hochbedeutsamen Ausspruch Röm. 1 : 17" en „mit Augustin Christum unsere Gerechtigkeit und Heiligung nennt" (p. 89). Aangezien Luther nu uitdrukkelijk v ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
413 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 128

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 128

ns maken. En op de tweede plaats, bij Sent 3, 13, handelt Luther wel over Rom. 1:17, maar juist niet over de gerechtigheid des geloofs; hij spreekt hier alleen over de eigenaardige uitdrukking van Paulus: per fidem in fidem, waarbij hij aanteekent: de fide informi in fidem scilicet formatam: Nico ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
405 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 129

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 129

11^ als wezenseigenschap Gods, maar als de justitia passiva, de justitia nobis a Deo data, — wat ook Lombardus en de Roomsche uitleggers zeggen — maar dat deze justitia passiva verkregen wordt „non ex operibus sed ex fide Chrisii", gelijk Luther zelf het uitdrukt. Luther heeft deze beide quaestie ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
409 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 130

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 130

^m^masmimsi'immmi'm120 dit vraagstuk nauwelijks aangeroerd en waar Luther het doet, is er van een reformatorisch beginsel geen sprake, maar houdt hij zich trouw aan de leer der Roomsche Kerk. Hij leert nog uitdrukkelijk, dat de fides, waardoor de mensch gerechtvaardigd wordt, „non est sine ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
413 woorden
van 20