GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

72 resultaten
Filteren
van 8
Rectorale redes
Religieus eklekticisme
1919-10-20
Religieus eklekticisme - pagina 21

Religieus eklekticisme - pagina 21

19Een tweede bezoek aan deze scholen zal er ons van overtuigen. Ook nu weer gaat het, in verband met ons onderwerp: het religieus eklekticisme, om wat men er dacht over de essentie van het Absolute. In de AKADEMIE dan vertelt men ons al terstond, dat het niet meer de oude Akademie is, en w ...

Rectorale redes
W. Geesink
364 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 22

Religieus eklekticisme - pagina 22

20 elementen, waarvan vuur en lucht de actieve, water en aarde de passieve zijn; van deze vier is de ongevormde stof het substraat; en alle dingen zijn dan ook, als uit de twee actieve en de twee passieve elementen ontstaan, stoffelijk. En even eklektisch is zijn antwoord op ons vragen naar het w ...

Rectorale redes
W. Geesink
371 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 23

Religieus eklekticisme - pagina 23

21 Van BoËTHUs hooren wij, dat hij het Stoïsche dogma v a n d e n periodieken wereldbrand ontkent en evenzoo het materialistisch Pantheïsme. Wel leert hij, dat de Godheid een aetherische substantie en dus stoffelijk is, maar mèt ARIRTOTELES denkt deze Stoïcijn der jongere generatie zich de Godhei ...

Rectorale redes
W. Geesink
369 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 24

Religieus eklekticisme - pagina 24

22 Hij voelde blijkbaar veel voor de eenheid van alle Philosophieën en de vriendschappelijke verhouding van alle wijsgeerige gemeenschappen. Om de eenheidsbeweging te verhaasten,was nog slechts een weinig meer tolerantie noodig. En zoo is dan ook op zekeren dag van hem het plan uitgegaan, dat de ...

Rectorale redes
W. Geesink
308 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 25

Religieus eklekticisme - pagina 25

23 opgekomen materialisme. Niettegenstaande zij een hartgrondigen afkeer van Metaphysika hadden, waren zij het, niet minder dan eens EPIKURUS, roerend eens met DEMOKRITUS, dat „achter" de Natuur niet anders zat dan atomen en blind werkende krachten. Indien dit materialisme dan ook heiligen had ge ...

Rectorale redes
W. Geesink
304 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 26

Religieus eklekticisme - pagina 26

24 der inductie, door MILL verbeterd, ook op de geestelijke wetenschappen toepast, is de zintuiglijke waarneming, verbonden met deze methode, de bron onzer kennis van de wereld en de natuur. Maar daarnaast zijn volgens hem drie andere bronnen, waaruit onze voorstellingen ontstaan, en daarbij legt ...

Rectorale redes
W. Geesink
366 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 27

Religieus eklekticisme - pagina 27

25 macht is God, de oneindige Geest, die in de menschen, als eindige geesten, immanent is. Zoo zochten dan OPZOOMER in den weg der ervaring. SCHOLTEN in dien der bespiegeling en HOEKSTRA door uit te gaan van de Verlossingsbehoefte en het daarmee verbonden ethisch idealisme, los van de Schrift en ...

Rectorale redes
W. Geesink
313 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 28

Religieus eklekticisme - pagina 28

26 Hun „bijbelsche" orthodoxie deed hen echter de beteekenis en de ontwikkeling van het dogma vaak voorbijzien. Aan VAN OOSTERZEE'S lijfspreuk: Christianus mihi nomen, Reformatus cognomen, komt dit reeds uit. Duidelijker nog aan zijn CHRISTELIJKE DOGMATIEK, waarvan het subjectieve standpunt terec ...

Rectorale redes
W. Geesink
346 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 29

Religieus eklekticisme - pagina 29

27 Maar die krijgt een bedenkelijken kant door wat ik zou willen noemen haar derde adagium: „het geloof der Gemeente". Het principium cognoscendl wordt daardoor zoo al niet individueel-, dan toch algemeen-subjectief. De Bijbel, waarin de bijzondere openbaring Gods is te vinden, is bij deze bescho ...

Rectorale redes
W. Geesink
349 woorden
Religieus eklekticisme - pagina 30

Religieus eklekticisme - pagina 30

28 Omstreeks de tweede helft der 18de eeuw begon voor het Calvinisme een herfsttijd, maar het leefde voort en stierf niet weg door winterkoude. Het leefde ten onzent voort in BILDERDIJK en zijn school, in mannen als NIKOLAAS SCHOTSMAN, zijn vriend. Het zomerde weer op, toen in en na 1834 het gemo ...

Rectorale redes
W. Geesink
335 woorden
van 8