Zonde en recht - pagina 24
18 maar in de Heilige Schrift als nuttig en heerlijk wordt geprezen, meent Danaeus haar in de oorspronkelijke schepping gegrond te mogen achten, het standpunt der gemeene genade nog geheel buiten rekening latende. De beteekenis van de zonde, met betrekking tot de Overheid, ziet hij hierin alleen, ...
Zonde en recht - pagina 35
29 Voorts zijn alleen de grondgedachten en voornaamste betrekkingen van het recht in Gods wereldorde gegrond, „gottlich nothwendig," maar de wijze van uitvoering, ofschoon zij toch ook genoemd wordt „von göttlichen Geboten bewegt und bestimmt," is aan de menschelijke vrijheid overgelaten; en dit ...
Zonde en recht - pagina 7
HOOGEERZAME HEEREN DIRECTEUREN ONZER VEREENIGING, HOOGACHTBARE HEEREN CURATOREN DEZER HOOGESCHOOL, HOOGGELEERDE HEEREN HOOGLEERAREN, ZEERGELEERDE HEEREN DOCTOREN IN DE WETENSCHAP. WELEERWAARDE HEEREN BEDIENAREN DES WOORDS, WELEDELE HEEREN STUDENTEN. ENVOORTSHEID METGIJ UWE ...
Zonde en recht - pagina 25
19 Deze meening heeft steeds meer ingang gevonden. Zoo treft men haar ook aan bij Ericus Walten in zijn vertoog over De regtsinnige Policey 25)^ en bij den ongenoemden Schrijver van het geschrift: Redenering en ondersoek over den oorsprong, nature, mitsgaders Bepalinge van 't Hoogsten gebied'^^). ...
Zonde en recht - pagina 8
2hield men zich toch bezig met het bepalen van 's menschen verhouding tot dit natuurrecht vóór den zondeval en daarna. Ja, de leer van den val oefende in de 17^6 eeuw invloed op de beschouwingen van Maevius, Rachel en Alberti; in de 18de eeuw op die van Thomasius, en in dezen tijd op die v ...
Zonde en recht - pagina 36
30op bovennatuurlijke wijze medegedeeld 66). Eindelijk is het volkenrecht, van welke uitdrukking de beteekenis een zoo eigenaardig verloop in de historie heeft, evenals bij de Romeinen, een door alle volken erkend recht, waarvan de inhoud bestaat uit de aan het zuivere natuurrecht met het ...
Zonde en recht - pagina 9
3begonnen, maar nooit wordt daar het individu als laatste grond, immer als lid van een grooter geheel, genomen. In Robinson Crusoe viert het sociaal atoom zijn triumf, dat in staat is eene gansche wereld uit zich voort te brengen, waarom Rousseau terecht een parallel tusschen Adam en Robin ...
Zonde en recht - pagina 26
20Straks komt Rousseau tegen allen burgerstaat en samenleving in verzet, maar toch kan daarom niet worden gezegd, dat hij uitgaat van den mensch, gelijk hij was vóór den val. Zijn Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes van het jaar 1754, een niet bekroond ...
Zonde en recht - pagina 10
4Inderdaad is voorheen de val van den mensch van het hoogste gewicht geacht voor Staat en recht. En Jellinek had dan ook niet alleen uit de 17de en 18de eeuw heel wat meer namen kunnen noemen dan die van Maevius, Rachel, Alberti en Thomasius, maar doet ook voor deze eeuw zelfs uit Duitschl ...