GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

48 resultaten
Filteren
van 5
1905-05-04
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 39

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 39

40 lende plaatsenvoor en duidt aan de Jebusietenburg, later „destad Davids" ( I I Sara 5 : 7 , par. I Chron. 11:5), vanwaar de ark des Verbonds wordt opgebracht naar den tempel (I Kon. 8 : 1 , par. I I Chron. 5 : 2). Overeenkomstig dit prozaïsche spraakgebruikkomt nu „Sion" l ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
235 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 40

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 40

41 alsmede Jesaja 34 : 8 Jeremia 30 :17; Klaagl. 1:17; Zef. 3 :16; Zach. 2 : 7 ; en enkele malen in de Psalmen 97 : 8 ; 129:5. Deze personificatie berust op de ook van elders welbekende figuur, waarbij de stad voor het volk genomen wordt. Zoo rechtstreeks in Jesaja 51:16.4o. eindelijk komt ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
318 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 41

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 41

42 Deze wordt in Jesaja 2 : 2 (Micha 4 : 1 ) aangeduid als „de berg van het huis des Heeren." Doch daarbij vermijden beide profeten het gebruik van den naam „Sion", welke pas tegen het einde van 't volgende vers voorkomt in parallelisme met Jeruzalem. Maar wat in de canonieke boeken des O. T. nie ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
295 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 42

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 42

43 Gelijk do naam„Sion" zeidon voorkomt in proza en veel­vuldig in poëzie, zoo is het met de benaming „stad Davids" juist omgekeerd. Deze vindt men in poëzie alleen Jesaja 2 2 : 9 . Ter plaatse van deze „stad Davids" is nu volgens I Macc. 1 : 33 en 14 : 36 de Acra der Syriërs gestic ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
358 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 43

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 43

stellingen ook vande Bovenstad gezegd kan worden, dat zetegenover den Tempelberg lag. Maar het komt zeer goed over­ een met de opvatting T o b I e r — M o m m e r t , volgens welke de Benedenstad tusschen Bovenstad en Tempelberg in lag. 2o. Deze ligging der Acra maakte haar bijzonde ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
384 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 44

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 44

45 deze verklaring kan op het „religionsgeschichtliche" standpunt van B e n z i n g e r's geestverwanten bezwaarlijk worden aanvaard. 60. B e n z i n g e r legt t. a. p. ook hierop nadruk, dat men van de Davidsstad naar den Tempelberg „opging" ( I I Sam. 24:18), en daar nu de "Westheuvel hooger i ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
354 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 45

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 45

1hD^'iDI d^dddeü^yb, waarmede Sisak volgens I I Chron. 12 :13tegen Rehabeam optrok. Dat het leger van Sisak, den Libyschen usurpator, in de eerste plaats uit Libyers bestond, kan niemand verwonderen,enook de Ethiopischesoldeniers zijnEgyptis ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
330 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 46

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 46

17 TrjvaoÜTognóXtp [63] 'trixocTiaHier wordt verondersteld,rijgaxtjug Xtmoftivyg, enz.dat Israël in Davids dagen ook deBenedenstad weer kwijt w a s ; wat met Richt. 19 : 12 overeenstemt. Voorts is op te merken dat Josephus hier de Bovenstad, ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
39 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 47

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 47

48 56) De vormkan worden opgevat als Qal, Hiphil ofHophal. Franz Praetorius(Zeitschrift der Deutschen Morgenl.Gesellsch. 1905, Heft 1) wil haar liefst opvatten als Hophal: und es ward eine Besatzung hineingelegt. De verschillende lezingen geven zakelijk denzelfden zin. ...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
284 woorden
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 48

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 48

...

Inaugurele redes
C. van Gelderen
0 woorden
van 5