De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 11
9 H a r n a c k ' s beroemde Dogmen-geschichte te noemen, om het bedoelen dezer richting te verstaan. Zijn grondstelling is, het ontstaan van het dogma is het helleniseeren van het Christendom. In zijn bekende Lectures trok E d w i n H a t c h de lijn door voor paedagogiek en exegese, rhetorica, ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12
*10eenen factor behandelt, namelijk de hellenistische philosophie en de intellectualistische vroomheid der helleensche beschaafde wereld. B o u s s e t meent dat dit het meest uitkomt, als H a r n a c k het gecompliceerde verschijnsel van de gnosis slechts beziet van uit het eenzijd ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13
II1zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig w ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14
12de „religionsgeschichtliche" methode, omdat het in hoofdzaak liep over de stukken waarin zich de hoop en de vr,ees, de naïeve vroomheid en de gemoedsstemming der eenvoudigen weerspiegelde. Dat was juist naar den zin van de opvatting der religie van de nieuwere school. Religie niet allere ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 15
13 behoefte van den mensch. 1°) Wanneer H. G ü n k e l schrijft over den Heiligen Geest, dan poneert hij, dat men niet moet uitgaan van een theologumenon, het leerbegrip van den Heiligen Geest, maar de vraag stellen: welke ervaringen van het religieüse leven gaf aan de Christenen der eerste gemee ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16
14het Christendom dan is de kroon — misschien zelfs mee-arbeiden aan de voortzetting van dit proces, die toch onmogelijk is als men h i e r ' v a n geen evolutie wil weten, maar de christelijke religie als de absolute belijdt. Men ging aan den arbeid en dezelfde H e r m a n n G u n k e 1 v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17
15 calypse gebruik, zij het dan ook nog zeer voorzichtig, en met handhaving van wat hij zelf noemt „die Einzelpersönlichkeit des Apokalyptikers". Ook andere religies dan de babylonische, werden voor het vergelijkende onderzoek aangewezen. In 1891 had C h e y n e '7), en in 1898 S t a v e '8) reed ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 18
i6afstand en veel dieper ingrijpende evolutie zich belichaamde, dan gezien wordt bij vergelijking van de Nieuw-testamentische en Oud-katholieke periode. En ééne schrede verder — is niet door Paulus en Johannes de historische Christus omhangen met het gewaad van oostersche Messias-mythologi ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 19
17 In zijne breedopgezette studie: „lm Namen Jesu" komt hij ten slotte tot deze conclusie: dass die Verwendung des Namen Jesu bezw. des dreifachen Namens bei der Taufe von Anfang an, soweit wir die Anfange der Taufe überhaupt historisch erkennen können, ihren Mutterboden in dem Vorstellungskreise ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 20
i8overgenomen. G r i l l zocht voor de logosleer verklaring niet slechts bij de grieksche wijsbegeerte in haren joodsch-alexandrijnschen vorm, maar zelfs bij de religie der Indiërs. 25) M. B r u c k n e r schreef in [903 zijne „Entstehung der paulinischen christologie", waarin hij zoekt te ...