De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 11
9 H a r n a c k ' s beroemde Dogmen-geschichte te noemen, om het bedoelen dezer richting te verstaan. Zijn grondstelling is, het ontstaan van het dogma is het helleniseeren van het Christendom. In zijn bekende Lectures trok E d w i n H a t c h de lijn door voor paedagogiek en exegese, rhetorica, ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 24
22Bij Jezus zelf en zijne prediking vindt men het minste van synkretisme. Paulus ontleent zijne doopsleer aan de egyptische Osirismythe, Johannes zijne zeven fakkelen, zeven geesten, zeven engelen, aan de zeven geesten der planeten van Babylonië. Die zeven goden van het Heidendom zijn ten ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 12
*10eenen factor behandelt, namelijk de hellenistische philosophie en de intellectualistische vroomheid der helleensche beschaafde wereld. B o u s s e t meent dat dit het meest uitkomt, als H a r n a c k het gecompliceerde verschijnsel van de gnosis slechts beziet van uit het eenzijd ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 33
31De veranderde opvatting van het wezen der religie werd voorbereid door eene andere strooming des geestes, die allen nadruk legde op het persoonlijk karakter van den godsdienst met verzet tegen alle instituut. De verhouding tusschen religie en kerk werd gebroken, de strijd aangebonden teg ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32
30in tekst en vertaling de bronnen onder ieders bereik brachten. Nieuwe oorkonden en inscripties werden gevonden, folklore en mythologie breeder dan ooit bestudeerd. Voor de studie van het Nieuwe Testament greep diep in de arbeid van philologen, die de volksreligies in het romeinsche rijk ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13
II1zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig w ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 25
23kretistische Religion", ziedaar het resultaat van G u n k e l ' s onderzoekingen. De religieuze motieven die in het Christendom bewaard zijn, behooren tot twee werelden, het Oosten zoowel als het Westen. Duidelijk is in heel deze beweging de evolutietheorie overgedragen ook op het terrei ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14
12de „religionsgeschichtliche" methode, omdat het in hoofdzaak liep over de stukken waarin zich de hoop en de vr,ees, de naïeve vroomheid en de gemoedsstemming der eenvoudigen weerspiegelde. Dat was juist naar den zin van de opvatting der religie van de nieuwere school. Religie niet allere ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 34
32staltungen, die dem christlichen Glauben seiner Anschauung nach zu Grunde liegen. Christliche Religion als Gegenstand müglicher geschichtlicher Erforschung ist nur das Gebiet des persönlichen menschlichen Glaubens, Lebens, Hoffens und Fürchtens. 45) - Behalve deze bronnen waaruit de bewe ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 15
13 behoefte van den mensch. 1°) Wanneer H. G ü n k e l schrijft over den Heiligen Geest, dan poneert hij, dat men niet moet uitgaan van een theologumenon, het leerbegrip van den Heiligen Geest, maar de vraag stellen: welke ervaringen van het religieüse leven gaf aan de Christenen der eerste gemee ...