Studentenalmanak 1915 - pagina 126
118 FARRAGOen aangegrepen door 't voorwerp der bespreking, gaf hijzich geheel daaraan over. Hij verzonk en verloor zichzelfgeheel in zijn object. Klaarheid van bewustzijn en helder-heid van gedachten week. Zijn wetensch ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 127
FARRAGO 119een afbeeld van het eene, maar toch minder volmaakt danhet oertype, waaraan het zijn ontstaan dankt. In hem ishet leven en het licht der menschheid. Die geest toch draagtin zich den mundus intelligibi ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 128
120 FARRAGOIs het afdalen van God tot geest, van geest en ziel, vanziel tot stof de rampzaligheid, dan is de gelukzaligheid hetopklimmen uit stof tot ziel, uit ziel tot geest, uit geest tot God. En Plotinus' ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 129
FARRAGO 121haar taak pas voleindigd, als zij den mensch geheel en alvernietigd heeft. Men heeft reeds zoo dikwijls gewezen op de disharmonietusschen Schopenhauer's leven en leer, en daardoor dikwijlsde op ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 13
KALENDER VOOR 1915 ra : APRii, ; M GRASMAAND : : :: :: :: 30 D A G E N 1 I Donderdag. 2 Vrijdag. ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 130
122 FARRAGOdoor hem reflctief en in abstracto tot stelsel wordt ineengezet.Al komt zijn systeem daardoor dan alleen te staan tegenoverde heele 19-eeuwsche wijsbegeerte, dan ligt de oorzaakhierin, dat Schopenhauer alle ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 131
FARRAGO 123gevolg van haar zijn en wezen zelf, dat een ondoorgrondbareen onkenbare, bewustlooze en onredelijke, blinde en onmatigedrang is tot leven. En 't wezen van den mensch, deel vanhet wezen der wereld, is ook ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 132
124 FARRAGOde wil zelf in zijn welig opschieten en heftig opvlammen geknoten gebluscht wordt. Maar de rede doet ons ook inzien dat dewil tenslotte niet ten onder gebracht wordt door lichamelijkeascese — deze heeft d ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 133
FARRAGO 125Haar van deze beide zijden beziende, is er wel eenigeaanmerking te maken op de gegeven voorstellingen. Epiktetus moge onderscheiden tusschen een wereld, diewel — en een, die niet in onze macht staa ...
Studentenalmanak 1915 - pagina 134
126 FARRAGO Maar ook al was 't mogelijk, dat de rede op zich zelf onsgeheele gemoedsleven onderwerpen en bedwingen kon, danhad daarmee—de zaak nog alleen psychologisch beschouwend— nog geen zelfverloochening plaat ...