![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/26-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 26
16 Zeker niet voor geestdrift: want de aanvaarding van een , logische antinomie is de dood voor het leven en hare toelating op | en dus het terrein der vakwetenschap de zelfvernietiging van het „het log denken. daartege Maar ook voor wanhoop bestaat geen reden: dat het wie zeg denken der Pythagor ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/16-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 16
6 Vrije Universiteit ondernomen, om ook hier te komen tot echt principieel werk. De conclusie sluit dan ook onmiddellijk bij het historisch overzicht aan. Dat wil niet zeggen, dat ze zich met negaties moet tevreden stellen: haar positieve uitwerking verhaalt integendeel van perspectieven, die zic ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 35](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/35-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 35
25 subjectieve activiteit — van dat objectieve zijn afhankelijk achten 27). Vandaar ook de overeenstemming tusschen beide groepen inzake de opvatting van „waarheid": mogen de Eleaten een metaphysische, de Pythagoreeën een meer vakwetenschappelijke waarheid op den voorgrond stellen, volgens beiden ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/17-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 17
tot torisch gaties erhaalt ver-gaande tweeHOOFDSTUK I verD E STRIJD IN H E T V E R L E D E N IINLEIDING"Wanneer men over de principia der logica spreekt, sluipt, indien men niet toeziet, allicht de gedachte in, dat de formuleeringen althans van de wetten voor het menschelijk ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/19-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 19
9 A. IN DE OUDHEID Niet alle principia die de logica der oudheid kent, werden gelijktijdig onder woorden gebracht. Men kan hier onderscheiden de periode vóór en na de formuleering van het pricipium exclusi tertii. 1 - DE PERIODE VÓÓR DE FORMULEERING VAN HET PRICIPIUM EXCLUSI TERTII.De Grie ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/36-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36
26 den staat. Onder de tegenstanders van dezen regeeringsvorm merkt men reeds in oude tijden niet alleen realisten, maar ook democratische subj ectivisten op. Tot laatstgenoemde groep behoort — blijkens het resultaat den laatsten tijd zoowel door de philologie als door het onderzoek der geschiede ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/37-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37
27 ïgeerings- j later bij de Sophisten 35). Maar toch is de staat, hoewel door realisten, | 't ééne leven gevormd, slechts „buitenkant", die, wanneer i het leven óf zich terugtrekt óf er over heen golft, terstond I iet resul- bezwijkt. Parallel daarmee verdwijnt in de kentheorie de als door voork ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/38-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38
28 schrijft haar dan ook aan de „bezinning" toe — toch is hier [j'; in de opvatting van de kennis subjectivisme en in de theorie ij omtrent de wet positivisme. Volledig individualistisch is echter geen van beide: HERACLITUS moge de boven-individueele eenheid van het idealisme verwerpen, toch staa ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/39-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39
29 :h is hier ( Ie theorie istisch is iven-indi)ch staan [;i izelf: zej ; 3 en ook j | door den'•heden in de wereld buiten ons, dus ook in deze dingen — wordt hier louter psychisch. Doch ook de indirecte band tusschen de kennis als resultaat van logische activiteit eenerzij ds en deze ding ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/40-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40
30bruikt, en PROTAGORAS positief het subjectivistische stand- | h e t geld( Ivan de "v punt propageert. Met deze wijziging in waarheidsopvatting strookt die in de deze bes theorie omtrent de kennis. W e vonden reeds, dat, indien -Imensche er geen logische waarneming bestaat, slechts de con ...