De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 405
niveau van het menschelijk bestaan, d.i. de éénheid van denmenschelijken persoon met zijn hchaam.' Met Freud zocht dezenuwarts bij elke niet-lichamehjke ziekte naar het verborgene, hetverzwegene, het gemaskeerde, het onbewuste. Maar behalve het 'ik'als biologische groo ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 406
Binnen dergelijke gerichtheid van de totale mens, staat hij niet meer op zichzelf, maar is hij aan de Ander georiënteerd.' Berkouwer ging na het noemen van dit boek dieper in op de strijd tussen Hepp en Vollenhoven. Hij schreef: 'Toen dewijsbegeerte der wetsidee h ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 407
twee substanties, nl. van het sterfelijk 'stoffelijke' deel en het onsterfelijk 'psychische' deel van de ene mens.Zoals ik al eerder opmerkte, werden VoUenhoven en Dooyeweerddoor de strijd met de theologen ertoe gebracht zich naderrekenschap te geven van d ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 408
v u verder gestudeerd. In het G.T.T. van 1952 had dr. A.C.Drogendijk hem geïntroduceerd met de woorden: 'Atheïstischeexistentialisten zijn bijv. Nietzsche, Heidegger, Sartre, Camus,Beerling en Van Peursen.' Van Peursen repliceerde daarop in eenartikel over 'Christelijk ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 409
maar juist de concrete mens, zoals deze zich lichamelijk toont.Kortom: door het hchaam terug te wenden tot lichamelijkheid ende ziel tot geest, komt de concrete mens weer in het zicht binneneen zinvolle samenhang met de wereld, waarop hij zich richt.Lichamelijkheid en ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 41
gezwollen stijl die wel insloeg en die het ons makkelijk maakte ombepaalde gedachten van hem te onthouden. Hij doceerde economie enlater ook strafrecht, maar daar is later Willem Zevenbergen voor in deplaats gekomen. Anema had als opdracht gekregen: burgerlijkprivaatre ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 410
Keizersgracht 162 te Amsterdam, hoofdgebouw van de Vrije Universiteit van1884 tot 1966, werd 17 december 1883 gekocht en 6 mei 1968 verkocht Achterde ramen van Keizersgracht 160-166 de biljetten met 'TE KOOP'. ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 411
22. Terugblik en perspectiefDe halve eeuw 'geestesgeschiedenis' van 1905 tot 1955 begon nietexact met het jaar 1905 en eindigde ook niet precies met het jaar1955. De term 'tijdstroming' geeft, als middel om een periodiseringin de geestesgeschiedenis aan te brengen, ook ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 412
Door de ontwikkeling van een calvinistische wijsbegeerte op grondvan dat Pro-Rege-motief en op grond van de antithese en de soeve-reiniteit in eigen kring, kwam het synthese-denken vooral in detheologie aan het Ucht. Vollenhoven, die de reformatie van hetwijsgerig denk ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413
van de VU-grondslag. Het ideaal van een Civitas Academica opgrondslag van de gereformeerde beginselen bleek niet bereikbaar. Dit alles en een grotere openheid van geest, de toename vanhet aantal studenten van niet-gereformeerde afkomst en de 100%-subsidie door de ov ...